Kilpailuetujen tunnistaminen asiakastarvekartoituksella
Korhonen, Riikka (2011)
Korhonen, Riikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198729
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Asuste Sirpakan asiakkaiden tarpeita ja toiveita, ja niiden pohjalta pyrittiin tunnistamaan Asuste Sirpakan potentiaaliset kilpailuedut. Aihe lähti yrityksen tarpeista, sillä siellä kyllä osattiin määritellä kohderyhmä, mutta ajankohtaista tietoa sen tarpeista ei ollut. Kilpailu kuihtuvalla paikkakunnalla on myös kovaa, joten kilpailu valittiin toiseksi tutkittavaksi tekijäksi.
Tutkimus suoritettiin yhdistämällä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta, joista ensimmäinen on pääasiallinen tutkimusote. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa aineistonkeruutapana toimi kysely ja kvalitatiivisessa tutkimuksessa taas teemahaastattelu. Kyselytutkimukseen vastasi 73 Asuste Sirpakan asiakasta, ja sen lisäksi myymälässä suoritettiin 10 haastattelua. Tutkimus on siis rajattu koskemaan Asuste Sirpakan olemassa olevia asiakkaita.
Työn teoriaosuus koostuu neljästä eri aihealueesta: tarpeet markkinoinnin näkökulmasta, asiakaspalvelu, kilpailuetu ja kohderyhmän kuluttajakäyttäytyminen. Tämän lisäksi tutkimusmenetelmien ja aineistonkeruutapojen teoriaa käydään läpi.
Tutkimuksessa selvisi, että Asuste Sirpakan kohderyhmävalinta on kannattava. Keski-iän ylittäneet naiset ovat uskollisia erikoisliikkeiden asiakkaita, joita miellyttää Asuste Sirpakan valikoima sekä siellä saatava henkilökohtainen palvelu. He eivät myöskään jaksa enää lähteä kotipaikkaa edemmäs vaateostoksille. Vahvimmiksi potentiaalisiksi kilpailueduiksi nousivat laatu ja palvelu. Yllättäen myös sijainti antaa Asuste Sirpakalle vahvan kilpailuaseman. Valikoimaa hieman parantamalla saadaan kilpailuasemaa edelleen vahvistettua. Tämän vuoksi Asuste Sirpakan kilpailuetu koostuu monien eri toimintatapojen ja tekijöiden yhdistelmästä, jota kilpailijoiden on hankala kopioida.
Tutkimus suoritettiin yhdistämällä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta, joista ensimmäinen on pääasiallinen tutkimusote. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa aineistonkeruutapana toimi kysely ja kvalitatiivisessa tutkimuksessa taas teemahaastattelu. Kyselytutkimukseen vastasi 73 Asuste Sirpakan asiakasta, ja sen lisäksi myymälässä suoritettiin 10 haastattelua. Tutkimus on siis rajattu koskemaan Asuste Sirpakan olemassa olevia asiakkaita.
Työn teoriaosuus koostuu neljästä eri aihealueesta: tarpeet markkinoinnin näkökulmasta, asiakaspalvelu, kilpailuetu ja kohderyhmän kuluttajakäyttäytyminen. Tämän lisäksi tutkimusmenetelmien ja aineistonkeruutapojen teoriaa käydään läpi.
Tutkimuksessa selvisi, että Asuste Sirpakan kohderyhmävalinta on kannattava. Keski-iän ylittäneet naiset ovat uskollisia erikoisliikkeiden asiakkaita, joita miellyttää Asuste Sirpakan valikoima sekä siellä saatava henkilökohtainen palvelu. He eivät myöskään jaksa enää lähteä kotipaikkaa edemmäs vaateostoksille. Vahvimmiksi potentiaalisiksi kilpailueduiksi nousivat laatu ja palvelu. Yllättäen myös sijainti antaa Asuste Sirpakalle vahvan kilpailuaseman. Valikoimaa hieman parantamalla saadaan kilpailuasemaa edelleen vahvistettua. Tämän vuoksi Asuste Sirpakan kilpailuetu koostuu monien eri toimintatapojen ja tekijöiden yhdistelmästä, jota kilpailijoiden on hankala kopioida.