Asiakkaiden kokemuksia moniammatillisesta kotihoidon palvelusta
Laitinen, Heli (2011)
Laitinen, Heli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198718
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, mitä mieltä Kouvolan kotihoidon yli 65-vuotiaat asiakkaat ovat saamistaan moniammatillisista palveluista ja oliko palvelu asiakaslähtöistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Kouvolan kotihoidolle kotihoidon laadusta kysymällä asiakkailta heidän tyytyväisyyttään palveluihin. Työn tilaaja on Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Socom Oy:n vanhustyön kehittämisverkosto.
Kotihoidolla tarkoitetaan kotipalvelua sekä kotisairaanhoitoa, jossa työskentelee sairaanhoitajia ja hoitajia. Kotihoidon palveluihin kuuluvat sairaanhoito-, hoito- ja huolenpitopalvelut.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelumuoto haastattelu- ja kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Kouvolan kaupungin kotihoidon säännölliseen kotihoitopiiriin kuuluvaa asiakasta.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä moniammatillisen kotihoidon palveluun ja hoidon laatuun. Sairaanhoitajien ja hoitajien ammatillista osaamista pidettiin hyvänä. Moniammatillinen kotihoidon työ oli asiakaslähtöistä. Epäkohtina tulivat esille sairaanhoitajien ja hoitajien ajanpuute keskusteluun ja kiire työssä. Tutkimuksessa asiakkaat nostivat kehittämishaasteeksi esille vuorovaikutuksen työntekijän ja asiakkaan välillä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Kouvolan kotihoidon kehittämisessä.
Kotihoidolla tarkoitetaan kotipalvelua sekä kotisairaanhoitoa, jossa työskentelee sairaanhoitajia ja hoitajia. Kotihoidon palveluihin kuuluvat sairaanhoito-, hoito- ja huolenpitopalvelut.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelumuoto haastattelu- ja kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Kouvolan kaupungin kotihoidon säännölliseen kotihoitopiiriin kuuluvaa asiakasta.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä moniammatillisen kotihoidon palveluun ja hoidon laatuun. Sairaanhoitajien ja hoitajien ammatillista osaamista pidettiin hyvänä. Moniammatillinen kotihoidon työ oli asiakaslähtöistä. Epäkohtina tulivat esille sairaanhoitajien ja hoitajien ajanpuute keskusteluun ja kiire työssä. Tutkimuksessa asiakkaat nostivat kehittämishaasteeksi esille vuorovaikutuksen työntekijän ja asiakkaan välillä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Kouvolan kotihoidon kehittämisessä.