Markkinointisuunnitelma ulkomaanmarkkinointiin: Case Yritys X
Hyvönen, Elina (2011)
Hyvönen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198681
Tiivistelmä
Opinnäytyön lähtökohtana oli kehittää markkinointisuunnitelma ulkomaanmarkkinointiin yhdelle Suomen menestyvimmistä muuttoalan yrityksistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Yritys X:n tulisi markkinoida ulkomaanmuuttopalvelujaan kotimaassa ja ulkomailla asuville suomalaisille. Tutkimustuloksien tarkoituksena on auttaa yritystä punnitsemaan eri viestintäkanavien merkitystä yrityksen ulkomaanpalveluiden markkinoinnissa.
Tutkimuksessa tarkastellaan Yritys X:n markkinatilannetta kilpaileviin muuttoalan yrityksiin nähden. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus koostuu yrityksen omista ja tilastokeskuksen tilastoista. Tutkimuksen kvalitatiivinen tutkimus koostuu haastatteluista, jotka tehtiin Yritys X:n johtoasemissa toimiville henkilöille. Muu tutkimusaineisto on saatu ulkomaalaisten tahojen kautta. Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin kilpailu- ja viestintäkeinoista, medioista ja laadukkaasta palveluista.
Tulokset osoittivat, että tutkimukseen valitut maat tuottivat yhteensä lähes 40 prosenttia vuonna 2010 toteutuneista maantierahdeista. Haastatteluihin vastasivat yrityksen johtohenkilöt. Vastaukset osoittivat, että Yritys X on sisäisesti vahva ja sisoutunut Yritys X:n toimintatapoihin. Vastaajat uskoivat Yritys X:n ulkomaanmarkkinoiden kasvuun ja sosiaalisen median mahdollisuuksiin tavoittaa uusia, potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n tunnettuutta voidaan lisätä oikeita medioita ja yhteistyöverkostoja hyödyntämällä. Internet ja yrityksen omat verkkosivut ovat Yritys X:n tärkeimmät kanavat tunnettuuden lisäämiseksi. Kansainvälisen tunnettuuden luominen edellyttää hakukonemainonnan tarkentamista ja uusien yhteistyökumppaneiden etsimistä verkostojen kautta.
Tutkimuksessa tarkastellaan Yritys X:n markkinatilannetta kilpaileviin muuttoalan yrityksiin nähden. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus koostuu yrityksen omista ja tilastokeskuksen tilastoista. Tutkimuksen kvalitatiivinen tutkimus koostuu haastatteluista, jotka tehtiin Yritys X:n johtoasemissa toimiville henkilöille. Muu tutkimusaineisto on saatu ulkomaalaisten tahojen kautta. Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin kilpailu- ja viestintäkeinoista, medioista ja laadukkaasta palveluista.
Tulokset osoittivat, että tutkimukseen valitut maat tuottivat yhteensä lähes 40 prosenttia vuonna 2010 toteutuneista maantierahdeista. Haastatteluihin vastasivat yrityksen johtohenkilöt. Vastaukset osoittivat, että Yritys X on sisäisesti vahva ja sisoutunut Yritys X:n toimintatapoihin. Vastaajat uskoivat Yritys X:n ulkomaanmarkkinoiden kasvuun ja sosiaalisen median mahdollisuuksiin tavoittaa uusia, potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n tunnettuutta voidaan lisätä oikeita medioita ja yhteistyöverkostoja hyödyntämällä. Internet ja yrityksen omat verkkosivut ovat Yritys X:n tärkeimmät kanavat tunnettuuden lisäämiseksi. Kansainvälisen tunnettuuden luominen edellyttää hakukonemainonnan tarkentamista ja uusien yhteistyökumppaneiden etsimistä verkostojen kautta.