Kuvataidepalvelujen tuottaminen yritykselle ja yhteisöille : siveltimet käteen johtajille ja seminaariväelle
Koistinen, Matti (2011)
Koistinen, Matti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198611
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten yrityksille ja yhteisöille voidaan tuottaa paremmin kuvataidepalveluita. Työssä esitetään kahden esimerkkitapauksen avulla Tampereen Art360-osahankkeessa käytetty kuvataidepalvelun tuotantoprosessi. Lisäksi näiden toteutettujen palveluiden ostajilta on haastattelujen avulla kerätty tietoa ja näkemyksiä palvelujen tuotannon kehittämistä varten.
Kuvataiteessa on perinteisesti nähty liiketoimintamahdollisuuksia lähinnä teosmyynnissä ja erilaisten harrastekurssien järjestämisessä. Tässä työssä keskitytään palveluihin, jotka voi lukea soveltavan taiteen alaan. Palveluissa pyritään siis saavuttamaan jokin tavoite käyttäen kuvataiteen metodeja. Kuvataide ei siis itsessään ole näiden palvelujen pääasia. Työssä on kaksi esimerkkitapausta, yhteisöllinen seminaarissa toteutettu taideteos ja johtajuuskoulutuksessa tehty rentouttava taidetyöpaja.
Työssä käydään läpi kuvataiteilijoiden ja erilaisten yhteisöjen välisten suhteiden historia Suomessa, paneudutaan tuotteistamiseen ja palvelutuotteen myyntiin sekä tuodaan esille ajatuksia ja ideoita miten kuvataidealan palvelutuotteiden tuotantoa voitaisiin kehittää ja tehostaa.
Opinnäytetyön metodina on toimintatutkimus. Kuten usein toimintatutkimuksessa, niin tässäkin työssä tutkija tutkii ja kehittää omaa työtään Art360-hankkeen managerina. Oman työ kehittämisen lisäksi tavoitteen on ollut tarjota muille kuvataidepalvelujen tuottajille tai sellaisiksi aikoville tuotteistamis- ja tuotantomallit, joilla on haastattelujen perusteella saatu hyviä tuloksia aikaan. Tutkimuksessa nousee esille se, että hyvä tuotanto on niin asiakkaan kuin sisällön tuottavan taiteilijankin näkökulmasta selkeä, joustava ja viestinnältään toimiva. Esimerkkitapauksissa olisi voinut tutkimuksen mukaan kehittää lähinnä yleisölle viestimistä ja työpajan kestoa.
Tutkimuksessa nousee esille se, että kuvataidepalveluita tuottavan tulee olla joustava ja yllätyksiin sopeutuva. Asiakkaan kuuntelu on palvelutuotannossa tärkeää ja tämä voi olla taide ja taiteilijalähtöiseen toimintaan tottuneelle haastava asia. Palvelun laadun arviointi on lähinnä taiteilijan vastuulla, joten myös häntä pitää kuunnella.
Kuvataiteessa on perinteisesti nähty liiketoimintamahdollisuuksia lähinnä teosmyynnissä ja erilaisten harrastekurssien järjestämisessä. Tässä työssä keskitytään palveluihin, jotka voi lukea soveltavan taiteen alaan. Palveluissa pyritään siis saavuttamaan jokin tavoite käyttäen kuvataiteen metodeja. Kuvataide ei siis itsessään ole näiden palvelujen pääasia. Työssä on kaksi esimerkkitapausta, yhteisöllinen seminaarissa toteutettu taideteos ja johtajuuskoulutuksessa tehty rentouttava taidetyöpaja.
Työssä käydään läpi kuvataiteilijoiden ja erilaisten yhteisöjen välisten suhteiden historia Suomessa, paneudutaan tuotteistamiseen ja palvelutuotteen myyntiin sekä tuodaan esille ajatuksia ja ideoita miten kuvataidealan palvelutuotteiden tuotantoa voitaisiin kehittää ja tehostaa.
Opinnäytetyön metodina on toimintatutkimus. Kuten usein toimintatutkimuksessa, niin tässäkin työssä tutkija tutkii ja kehittää omaa työtään Art360-hankkeen managerina. Oman työ kehittämisen lisäksi tavoitteen on ollut tarjota muille kuvataidepalvelujen tuottajille tai sellaisiksi aikoville tuotteistamis- ja tuotantomallit, joilla on haastattelujen perusteella saatu hyviä tuloksia aikaan. Tutkimuksessa nousee esille se, että hyvä tuotanto on niin asiakkaan kuin sisällön tuottavan taiteilijankin näkökulmasta selkeä, joustava ja viestinnältään toimiva. Esimerkkitapauksissa olisi voinut tutkimuksen mukaan kehittää lähinnä yleisölle viestimistä ja työpajan kestoa.
Tutkimuksessa nousee esille se, että kuvataidepalveluita tuottavan tulee olla joustava ja yllätyksiin sopeutuva. Asiakkaan kuuntelu on palvelutuotannossa tärkeää ja tämä voi olla taide ja taiteilijalähtöiseen toimintaan tottuneelle haastava asia. Palvelun laadun arviointi on lähinnä taiteilijan vastuulla, joten myös häntä pitää kuunnella.