Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset vuosina 2009-2010 : Case: Kemin KappAhl
Kauppila, Pauliina (2011)
Kauppila, Pauliina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188595
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kauppila, Pauliina. 2011. Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset vuosina 2009–2010. Case: Kemin KappAhl. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kau-pan ja kulttuurin toimiala. Kemi. Sivuja 46. Liitteet 1 – 3.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Kemin KappAhlin asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksia vuosina 2009–2010. Samalla selvitettiin käyttivätkö asiakkaat vähemmän rahaa kertaostoksiin, jäivätkö heräteostokset pois sekä alennuskuponkien ja -myyntien vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli KappAhl Oy:n Kemin myymälä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olivat kvantitatiivinen eli määrällinen sekä kvali-tatiivinen eli laadullinen. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat KappAhlin asi-akkaat. Kvalitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat KappAhlin työntekijät. Tiedonke-ruumenetelmänä kvantitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin kyselytutkimusta, joka to-teutettiin kyselylomakkeilla KappAhlin myymälässä huhtikuun 2011 alussa. Kvalitatii-vinen tutkimus toteutettiin työntekijöille kyselylomakkeilla, joissa tiedusteltiin avoimilla kysymyksillä heidän mielipiteitään asiakkaiden ostokäyttäytymiseen liittyen. Opin-näytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja taloudellista taantumaa.
Asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että taantuma ei ole vai-kuttanut merkittävästi asiakkaiden ostokäyttäytymiseen, sillä asiakkaat ostavat tuotteita tarpeidensa mukaan, ottaen huomioon mahdolliset alennukset. Myöskään asiakkaiden rahan käyttö ei ole muuttunut. Työntekijöille suunnatussa kyselyssä tulokset tukivat asiakkaiden kyselyssä saatuja tuloksia.
Kehitysehdotuksena mielestäni Kemin KappAhl voisi panostaa miehiin, jotta heidät saataisiin asioimaan enemmän KappAhlissa. Tällöin miesten vaatteiden myynti kasvaisi. Miehiä pitäisi myös saada enemmän liittymään KappAhl clubiin.
Avainsanat: Asiakas, ostokäyttäytyminen, raha, talous, taantuma
Kauppila, Pauliina. 2011. Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset vuosina 2009–2010. Case: Kemin KappAhl. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kau-pan ja kulttuurin toimiala. Kemi. Sivuja 46. Liitteet 1 – 3.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Kemin KappAhlin asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksia vuosina 2009–2010. Samalla selvitettiin käyttivätkö asiakkaat vähemmän rahaa kertaostoksiin, jäivätkö heräteostokset pois sekä alennuskuponkien ja -myyntien vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli KappAhl Oy:n Kemin myymälä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olivat kvantitatiivinen eli määrällinen sekä kvali-tatiivinen eli laadullinen. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat KappAhlin asi-akkaat. Kvalitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat KappAhlin työntekijät. Tiedonke-ruumenetelmänä kvantitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin kyselytutkimusta, joka to-teutettiin kyselylomakkeilla KappAhlin myymälässä huhtikuun 2011 alussa. Kvalitatii-vinen tutkimus toteutettiin työntekijöille kyselylomakkeilla, joissa tiedusteltiin avoimilla kysymyksillä heidän mielipiteitään asiakkaiden ostokäyttäytymiseen liittyen. Opin-näytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja taloudellista taantumaa.
Asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että taantuma ei ole vai-kuttanut merkittävästi asiakkaiden ostokäyttäytymiseen, sillä asiakkaat ostavat tuotteita tarpeidensa mukaan, ottaen huomioon mahdolliset alennukset. Myöskään asiakkaiden rahan käyttö ei ole muuttunut. Työntekijöille suunnatussa kyselyssä tulokset tukivat asiakkaiden kyselyssä saatuja tuloksia.
Kehitysehdotuksena mielestäni Kemin KappAhl voisi panostaa miehiin, jotta heidät saataisiin asioimaan enemmän KappAhlissa. Tällöin miesten vaatteiden myynti kasvaisi. Miehiä pitäisi myös saada enemmän liittymään KappAhl clubiin.
Avainsanat: Asiakas, ostokäyttäytyminen, raha, talous, taantuma