Videoneuvottelutekniikkaa hyödyntävän IkäLinja-palvelumallin prosessikuvaus : Palvelumallin hyödynnettävyys diabetesvastaanotossa
Vaelma, Mia (2011)
Vaelma, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188577
Tiivistelmä
IkäLinja-käyttöliittymä on ikäihmisten käyttöön suunniteltu helppokäyttöinen, videoneuvottelutekniikkaa hyödyntävä kosketusnäytöllinen tietokone. IkäLinja-palvelumalli sisältää käyttöliittymän ja konseptin sen kautta tuotetuista vuorovaikutteisista kulttuuri-, liikunta-, vapaa-aika- sekä sosiaali- ja terveyspalveluista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata IkäLinja-käyttöliittymä ja –palvelumalli, sekä tehdä palvelua tunnetuksi. IkäLinja-palvelumallin Laitehankinta-, organisointi- ja ylläpitoprosessista sekä Tuotantoprosessista tehtiin prosessikuvaus julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan ja Tampereen kaupungin avopalvelujen prosessienkuvausohjeiden mukaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten vuorovaikutteisia teknologiaa hyödyntäviä etäpalveluja voidaan käyttää kotona asumista tukevissa palveluprosesseissa, sekä tukea IkäLinja-palvelumallin juurtumista osaksi Tampereen kaupungin tuotanto-, palvelu- ja työprosesseja.
Palvelumallia esiteltiin tekemällä esimerkkitapauksia siitä, miten IkäLinja-palvelumallia voitaisiin hyödyntää Tampereen kaupungin avopalvelujen diabetesvastaanotossa. Esimerkit esiteltiin diabetesvastaanoton työntekijöille. Työntekijöiden avoimen ryhmähaastattelun avulla selvitettiin, mitä mieltä esimerkeistä, niiden realistisuudesta ja hyödynnettävyydestä oltiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että videoneuvottelutekniikan hyödyntämismahdollisuudet sosiaali- ja terveyspalveluja tuotettaessa ovat monipuoliset ja laajat. Henkilökohtaisia asiakastapaamisia tarvitaan kuten ennenkin, mutta palvelujen asiakaslähtöisessä, laadukkaassa, joustavassa ja kustannustehokkaassa tuottamisessa videoneuvotteluiden hyödyntäminen voi toimia yhtenä työkaluna. Lisätutkimuksia tarvitaan palvelun kustannusvaikuttavuudesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata IkäLinja-käyttöliittymä ja –palvelumalli, sekä tehdä palvelua tunnetuksi. IkäLinja-palvelumallin Laitehankinta-, organisointi- ja ylläpitoprosessista sekä Tuotantoprosessista tehtiin prosessikuvaus julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan ja Tampereen kaupungin avopalvelujen prosessienkuvausohjeiden mukaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten vuorovaikutteisia teknologiaa hyödyntäviä etäpalveluja voidaan käyttää kotona asumista tukevissa palveluprosesseissa, sekä tukea IkäLinja-palvelumallin juurtumista osaksi Tampereen kaupungin tuotanto-, palvelu- ja työprosesseja.
Palvelumallia esiteltiin tekemällä esimerkkitapauksia siitä, miten IkäLinja-palvelumallia voitaisiin hyödyntää Tampereen kaupungin avopalvelujen diabetesvastaanotossa. Esimerkit esiteltiin diabetesvastaanoton työntekijöille. Työntekijöiden avoimen ryhmähaastattelun avulla selvitettiin, mitä mieltä esimerkeistä, niiden realistisuudesta ja hyödynnettävyydestä oltiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että videoneuvottelutekniikan hyödyntämismahdollisuudet sosiaali- ja terveyspalveluja tuotettaessa ovat monipuoliset ja laajat. Henkilökohtaisia asiakastapaamisia tarvitaan kuten ennenkin, mutta palvelujen asiakaslähtöisessä, laadukkaassa, joustavassa ja kustannustehokkaassa tuottamisessa videoneuvotteluiden hyödyntäminen voi toimia yhtenä työkaluna. Lisätutkimuksia tarvitaan palvelun kustannusvaikuttavuudesta.