Verkoston kehittämisen menetelmät ja niiden käyttö työelämän kehittämishankkeissa
Väätäinen, Eija (2011)
Väätäinen, Eija
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188535
Tiivistelmä
Verkostoituminen on 2010- luvun tärkeimmistä muutosilmiöistä. Se koskettaa koko yhteiskuntaa. Verkostotaloudessa talouden ja yritysten ohjausmekanismit muuttuvat, mikä aiheuttaa aivan uudenlaisia haasteita yrityksille ja julkisille organisaatioille.
Työelämän kehittämisohjelmassa (TYKES) on toteutettu yritysten ja muiden organisaatioiden kehittämishankkeita, joiden tavoitteena on ollut verkostoituminen. Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena on kaksi verkoston kehittämishanketta, pirkanmaalaisten sosiaalipalveluyritysten laatuverkostohanke ja Itä -Helsingin kuntoutusalan yritysten verkostoitumishanke sekä niissä käytetyt menetelmät.
Opinnäytetyössä selvitettiin verkoston kehittämisprosessien sisältöä ja sitä, miten menetelmät eli Partner - Laatuverkosto ja ITE – itsearviointimenetelmä tukivat verkoston luomista ja toiminnan kehittämistä. Tarkoituksena oli ymmärtää laadullisen tutkimuksen keinoin, mihin seikkoihin verkostoitumista koskevissa kehittämishankkeissa tulee kiinnittää huomiota, jotta tuloksia saavutetaan. Tutkimuksen tietoperustana on verkostotutkimus ja prosessijohtamisen kirjallisuus.
Tutkituissa verkostohankkeissa yritykset kehittivät samanaikaisesti verkoston toimintaa ja yritysten palveluita, joten kehittämishankkeissa oli kyse monen yhtäaikaisen prosessin muodostamasta kokonaisuudesta. Tutkituissa tapauksissa hankesuunnitelmien tavoiteasettelu ja käytännön toteutus eivät vastanneet toisiaan. Käytännön toteutuksessa verkoston yhteistyölle asetettuja tavoitteita yhteisen laatujärjestelmän tai palveluketjujen kehittämisestä ei saavutettu. Sen sijaan syntyi yrityskohtaisia tuloksia ja välittömästi konkreettista hyötyä tuottavia yhteistyötapoja kuten yritysten markkinointiyhteistyötä.
Menetelmät ohjasivat kiinnittämään huomiota verkoston ja laadunhallinnan kannalta oikeisiin muuttujiin, joten ne toimivat teoriassa hyvin verkoston ja laadunkehittämisen työkaluina. Menetelmien käyttö on kuitenkin kytkettävä tiiviisti kehittämishankkeen tavoiteasetteluun, jotta verkoston toiminnalle asetetut tavoitteet saavutettaisiin.
Työelämän kehittämisohjelmassa (TYKES) on toteutettu yritysten ja muiden organisaatioiden kehittämishankkeita, joiden tavoitteena on ollut verkostoituminen. Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena on kaksi verkoston kehittämishanketta, pirkanmaalaisten sosiaalipalveluyritysten laatuverkostohanke ja Itä -Helsingin kuntoutusalan yritysten verkostoitumishanke sekä niissä käytetyt menetelmät.
Opinnäytetyössä selvitettiin verkoston kehittämisprosessien sisältöä ja sitä, miten menetelmät eli Partner - Laatuverkosto ja ITE – itsearviointimenetelmä tukivat verkoston luomista ja toiminnan kehittämistä. Tarkoituksena oli ymmärtää laadullisen tutkimuksen keinoin, mihin seikkoihin verkostoitumista koskevissa kehittämishankkeissa tulee kiinnittää huomiota, jotta tuloksia saavutetaan. Tutkimuksen tietoperustana on verkostotutkimus ja prosessijohtamisen kirjallisuus.
Tutkituissa verkostohankkeissa yritykset kehittivät samanaikaisesti verkoston toimintaa ja yritysten palveluita, joten kehittämishankkeissa oli kyse monen yhtäaikaisen prosessin muodostamasta kokonaisuudesta. Tutkituissa tapauksissa hankesuunnitelmien tavoiteasettelu ja käytännön toteutus eivät vastanneet toisiaan. Käytännön toteutuksessa verkoston yhteistyölle asetettuja tavoitteita yhteisen laatujärjestelmän tai palveluketjujen kehittämisestä ei saavutettu. Sen sijaan syntyi yrityskohtaisia tuloksia ja välittömästi konkreettista hyötyä tuottavia yhteistyötapoja kuten yritysten markkinointiyhteistyötä.
Menetelmät ohjasivat kiinnittämään huomiota verkoston ja laadunhallinnan kannalta oikeisiin muuttujiin, joten ne toimivat teoriassa hyvin verkoston ja laadunkehittämisen työkaluina. Menetelmien käyttö on kuitenkin kytkettävä tiiviisti kehittämishankkeen tavoiteasetteluun, jotta verkoston toiminnalle asetetut tavoitteet saavutettaisiin.