Polttomoottorien kehittyminen ensimmäisen maailmansodan länsirintaman hävittäjälentokoneissa
Kristiansson, Jesper (2011)
Kristiansson, Jesper
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Polttomoottorien kehittyminen ensimmäisen maailmansodan länsirintaman hävittäjälentokoneissa, ja se on tehty yhteistyössä
Keski-Suomen Ilmailumuseon kanssa. Lähteinä on käytetty Ilmailumuseon kirjastosta löytyneitä lentokonemoottorikirjoja sekä aihetta tuntevia asiantuntijoita. Alussa esitellään polttomoottorin perustoiminnot: tahtiperiaate, moottorin jäähdytys ja voitelu, kaasutin- sekä sytytysjärjestelmät. Tämän jälkeen pohditaan yleisiä vaatimuksia ensimmäisen maailmansodan aikaisen hävittäjälentokoneen polttomoottorille.
Seuraavaksi esitellään kolme moottorityyppiä: rivimoottori, V-moottori ja pyörivä tähtimoottori. Näiden yhteydessä tutustutaan moottorityyppien sodassa käytettyihin moottorimalleihin. Moottorimallit esitellään tarkasti kuvia apuna käyttäen. Luvussa vertaillaan hieman moottoreiden suorituskykyjä ja teknisiä konstruktioita. Lopuksi tarkastellaan sodanaikaisissa polttomoottoreissa tapahtunutta kehitystä vuosina 1914–1918. Kehittymistä tapahtui etenkin perustekniikan saralla. Moottoreiden tuottama teho kasvoi ja
paino väheni. Alumiinin käyttö moottorinvalmistuksessa yleistyi, ja sillä saavutettiin huomattavia hyötyjä muihin materiaaleihin verrattuna. Sodan aikana kehitettiin myös uusi moottorityyppi: korkealentomoottori, joka on suunniteltu toimimaan tehokkaasti yli 4000 metrin korkeudessa. Sota-ajan kokemukset antoivat puhtia kehitellä myös vielä nykyäänkin yleisenä lentokonemoottorina toimiva tähtimoottori. Opinnäytetyö on kattava kuvaus ensimmäisen maailmansodan hävittäjissä käytetyistä moottoreista
sekä näissä tapahtuneesta kehityksestä.
Keski-Suomen Ilmailumuseon kanssa. Lähteinä on käytetty Ilmailumuseon kirjastosta löytyneitä lentokonemoottorikirjoja sekä aihetta tuntevia asiantuntijoita. Alussa esitellään polttomoottorin perustoiminnot: tahtiperiaate, moottorin jäähdytys ja voitelu, kaasutin- sekä sytytysjärjestelmät. Tämän jälkeen pohditaan yleisiä vaatimuksia ensimmäisen maailmansodan aikaisen hävittäjälentokoneen polttomoottorille.
Seuraavaksi esitellään kolme moottorityyppiä: rivimoottori, V-moottori ja pyörivä tähtimoottori. Näiden yhteydessä tutustutaan moottorityyppien sodassa käytettyihin moottorimalleihin. Moottorimallit esitellään tarkasti kuvia apuna käyttäen. Luvussa vertaillaan hieman moottoreiden suorituskykyjä ja teknisiä konstruktioita. Lopuksi tarkastellaan sodanaikaisissa polttomoottoreissa tapahtunutta kehitystä vuosina 1914–1918. Kehittymistä tapahtui etenkin perustekniikan saralla. Moottoreiden tuottama teho kasvoi ja
paino väheni. Alumiinin käyttö moottorinvalmistuksessa yleistyi, ja sillä saavutettiin huomattavia hyötyjä muihin materiaaleihin verrattuna. Sodan aikana kehitettiin myös uusi moottorityyppi: korkealentomoottori, joka on suunniteltu toimimaan tehokkaasti yli 4000 metrin korkeudessa. Sota-ajan kokemukset antoivat puhtia kehitellä myös vielä nykyäänkin yleisenä lentokonemoottorina toimiva tähtimoottori. Opinnäytetyö on kattava kuvaus ensimmäisen maailmansodan hävittäjissä käytetyistä moottoreista
sekä näissä tapahtuneesta kehityksestä.