Marknadsplanering: Underlag till en marknadsföringsplan för mötes- och konferensverksamheten vid Jugend Home Hotel & Guest Home
Marjamäki, Petra (2011)
Marjamäki, Petra
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188478
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att beskriva processen med att planera och utveckla en marknadsföringsplan, med fokus på små företag. För att kunna hävda sig mot konkurrenterna och överleva på marknaden krävs det ett genomtänkt handlande av företag, de behöver en plan för hur de ska gå tillväga. Som en del av syftet och för att bättre illustrera processen kommer ett underlag till en marknadsföringsplan för Jugend Home Hotel & Guest Homes mötes- och konferensverksamhet att utarbetas.
Metoden som använts är främst litteraturgenomgång. Teori om marknadsplanering och beskrivningar av marknadsplaneringsprocessen har använts som underlag för att göra upp marknadsföringsplanen. En intervju med uppdragsgivaren har också gjorts för att basera planeringsprocessen på tillförlitlig information.
Resultatet av arbetet är ett underlag till en marknadsföringsplan som företaget kan använda sig av i framtiden som hjälp vid planering av marknadsföringsaktiviteter. Processen har bidragit till en djupare förståelse för företagets styrkor och svagheter och dess nuvarande situation på marknaden. Inom företaget behöver man prioritera marknadsföringen för att skapa en stark position på marknaden och därmed öka försäljningen av konferenstjänsterna, vilket är viktigt med tanke på företagets framtid. Förslag på konkreta marknadsföringsåtgärder har därmed utvecklats med företagets knappa resurser i åtanke. Förhoppningen är att arbetet kommer att användas av företaget som hjälp i deras fortsatta marknadsföringsarbete. The aim of this thesis is to describe the process of planning and developing a marketing plan that focuses on small companies. To stand up to competition and survive in the market, companies need to act in a well thought-through manner and need a plan for how to proceed with their actions. In order to further illustrate the process, an outline of a marketing plan of the assigner’s meeting and conference activities will be drawn up.
The method used is a literature review. Marketing planning theory and descriptions of the marketing planning process have been used as a basis for making the marketing plan. The assigner was interviewed in order to base the planning process on reliable information.
The result is an outline of a marketing plan that can assist the company when planning future marketing activities. The process contributed to a better understanding of the company’s strengths and weaknesses and its current position in the market. There is a need to prioritize marketing in the company in order to create a strong position in the market and increase the sales of the conference services, which is important for the company’s future. Suggestions of marketing activities have been made, while keeping the company’s scarce resources in mind. The outlook is that the findings of this thesis will be used by the company to aid its future marketing efforts.
Metoden som använts är främst litteraturgenomgång. Teori om marknadsplanering och beskrivningar av marknadsplaneringsprocessen har använts som underlag för att göra upp marknadsföringsplanen. En intervju med uppdragsgivaren har också gjorts för att basera planeringsprocessen på tillförlitlig information.
Resultatet av arbetet är ett underlag till en marknadsföringsplan som företaget kan använda sig av i framtiden som hjälp vid planering av marknadsföringsaktiviteter. Processen har bidragit till en djupare förståelse för företagets styrkor och svagheter och dess nuvarande situation på marknaden. Inom företaget behöver man prioritera marknadsföringen för att skapa en stark position på marknaden och därmed öka försäljningen av konferenstjänsterna, vilket är viktigt med tanke på företagets framtid. Förslag på konkreta marknadsföringsåtgärder har därmed utvecklats med företagets knappa resurser i åtanke. Förhoppningen är att arbetet kommer att användas av företaget som hjälp i deras fortsatta marknadsföringsarbete.
The method used is a literature review. Marketing planning theory and descriptions of the marketing planning process have been used as a basis for making the marketing plan. The assigner was interviewed in order to base the planning process on reliable information.
The result is an outline of a marketing plan that can assist the company when planning future marketing activities. The process contributed to a better understanding of the company’s strengths and weaknesses and its current position in the market. There is a need to prioritize marketing in the company in order to create a strong position in the market and increase the sales of the conference services, which is important for the company’s future. Suggestions of marketing activities have been made, while keeping the company’s scarce resources in mind. The outlook is that the findings of this thesis will be used by the company to aid its future marketing efforts.