Afrikkaviikko Antell Catering Oy:ssä
Bask, Tiina (2011)
Bask, Tiina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188453
Tiivistelmä
Ruokapalvelualalla erilaisten teemaviikkojen toteuttaminen on keino tarjota asiakkaille ainutkertaisia elämyksiä ja tuoda vaihtelua normaaliin arkiruokailuun. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Afrikka-aiheinen teemaviikko Antell Catering Oy:n lounasravintoloihin. Afrikka-teeman mukaisesti suunniteltiin vakioruokaohjeet yhden viikon lounasvaihtoehdoiksi sekä markkinointimateriaali somistuksineen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jossa Afrikka-viikon lounasruokaohjeet muokattiin tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaan ja ateriasuunnittelun periaatteita noudattaen yhteistyössä yrityksen tuotekehitysosaston ja kolmen ravintolan kanssa. Testatut ruokaohjeet tallennettiin Aterix-reseptitietokantaan, josta ne olivat yrityksen kaikkien ravintoloiden käytettävissä. Teemaviikkoon liittyvä markkinointimateriaali suunniteltiin yhteistyössä yrityksen markkinointiosaston kanssa. Teemaviikkoon liittyvä ohjeistus tallennettiin KatriNettiin eli henkilöstön sisäiseen intranettiin. Antell Catering Oy:n henkilöstöravintoloilla oli mahdollisuus toteuttaa Afrikka-teemaviikko joko viikon kestävänä tai muutaman päivän tapahtumana. Afrikka-viikon päätteeksi suoritettiin verkkokysely Antell Catering Oy:n ravintolapäälliköille.
Saadun palautteen perusteella teemaviikko oli kokonaisuudessaan onnistunut ruoka- ja markkinointimateriaalin osalta. Osa ruokaohjeista on myös päätynyt henkilöstöravintoloiden ruokalistoille. Kokonaisuudessaan teemaviikon suunnittelu oli haastava, mutta samalla myös erittäin opettavainen prosessi.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jossa Afrikka-viikon lounasruokaohjeet muokattiin tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaan ja ateriasuunnittelun periaatteita noudattaen yhteistyössä yrityksen tuotekehitysosaston ja kolmen ravintolan kanssa. Testatut ruokaohjeet tallennettiin Aterix-reseptitietokantaan, josta ne olivat yrityksen kaikkien ravintoloiden käytettävissä. Teemaviikkoon liittyvä markkinointimateriaali suunniteltiin yhteistyössä yrityksen markkinointiosaston kanssa. Teemaviikkoon liittyvä ohjeistus tallennettiin KatriNettiin eli henkilöstön sisäiseen intranettiin. Antell Catering Oy:n henkilöstöravintoloilla oli mahdollisuus toteuttaa Afrikka-teemaviikko joko viikon kestävänä tai muutaman päivän tapahtumana. Afrikka-viikon päätteeksi suoritettiin verkkokysely Antell Catering Oy:n ravintolapäälliköille.
Saadun palautteen perusteella teemaviikko oli kokonaisuudessaan onnistunut ruoka- ja markkinointimateriaalin osalta. Osa ruokaohjeista on myös päätynyt henkilöstöravintoloiden ruokalistoille. Kokonaisuudessaan teemaviikon suunnittelu oli haastava, mutta samalla myös erittäin opettavainen prosessi.