Helsingin seudun kauppakamarin jäsenten ja ei jäsenten mielikuvaerot
Markkanen, Marja-Sisko (2011)
Markkanen, Marja-Sisko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188401
Tiivistelmä
Mielikuvat tuotteista ja palveluista ohjaavat nykypäivänä yhä enemmän ihmisten ostokäyttäytymistä. Jokainen mielikuva on omistajalleen aina totta. Mielikuvaeroihin on yleensä montakin syytä, jotka voivat olla asiakkaiden ja henkilöstön välillä. Mielikuvan saaminen yhtenäiseksi kaikkien ryhmien kanssa on haaste, mutta jatkuvalla tutkinnalla ja seurannalla se on mahdollista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia onko Helsingin seudun kauppakamarin jäsenten ja ei jäsenten kesken suuria mielikuvaeroja organisaatiosta. Yritys tekee koko ajan uusasiakashankintaa ja tämä työ antaa viitteitä siitä, onko mielikuvissa jotain eroavaisuuksia. Samalla oltiin myös kiinnostuneita yleisesti yrityksen mielikuvasta, millainen se ulkopuolisille on. Tietolähteitä ja mielikuvan luojia on paljon, joten opinnäytetyössä pyrittiin myös selvittämään mistä mielikuvat
enimmäkseen ovat vastaajille tulleet.
Tutkimuksessa selvisi, ettei jäsenten ja ei jäsenten välillä ollut suuria mielikuvaeroja. Jäsenten mielikuvat olivat enemmän positiivisia ja he tunsivat toimintaa paremmin. He jotka eivät olleet jäseniä, heidän tietämyksensä organisaation tuotteista ja palveluista oli hieman suppeampaa ja yleismielikuva oli enimmäkseen neutraali. Organisaation toiminnasta tiedettiin vain jonkin verran. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, ettei Helsingin seudun kauppakamarin toiminnan tunnettavuus ollut hyvin tiedossa. Tuotteista ja palveluista parhaiten tunnettiin ja tiedettiin koulutustilaisuudet ja heikoiten escrow-palvelut. Vastaajien mielestä toiminta on luotettavaa ja ammattimaista.
Tutkimus ei vastausprosentin kannalta ole kovin luotettava, mutta antaa viitteitä siitä, etteivät mielikuvat poikkea juuri toisistaan. Vastaajat tunsivat organisaation toimintaa heikosti, joten toiminnan tunnettavuuden parantamiseen yleisellä tasolla kannattaisi panostaa. Näin Helsingin seudun kauppakamari saisi mahdollisesti uusia jäseniä sekä pystyisi pitämään vanhat jäsenet jäsenyytensä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia onko Helsingin seudun kauppakamarin jäsenten ja ei jäsenten kesken suuria mielikuvaeroja organisaatiosta. Yritys tekee koko ajan uusasiakashankintaa ja tämä työ antaa viitteitä siitä, onko mielikuvissa jotain eroavaisuuksia. Samalla oltiin myös kiinnostuneita yleisesti yrityksen mielikuvasta, millainen se ulkopuolisille on. Tietolähteitä ja mielikuvan luojia on paljon, joten opinnäytetyössä pyrittiin myös selvittämään mistä mielikuvat
enimmäkseen ovat vastaajille tulleet.
Tutkimuksessa selvisi, ettei jäsenten ja ei jäsenten välillä ollut suuria mielikuvaeroja. Jäsenten mielikuvat olivat enemmän positiivisia ja he tunsivat toimintaa paremmin. He jotka eivät olleet jäseniä, heidän tietämyksensä organisaation tuotteista ja palveluista oli hieman suppeampaa ja yleismielikuva oli enimmäkseen neutraali. Organisaation toiminnasta tiedettiin vain jonkin verran. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, ettei Helsingin seudun kauppakamarin toiminnan tunnettavuus ollut hyvin tiedossa. Tuotteista ja palveluista parhaiten tunnettiin ja tiedettiin koulutustilaisuudet ja heikoiten escrow-palvelut. Vastaajien mielestä toiminta on luotettavaa ja ammattimaista.
Tutkimus ei vastausprosentin kannalta ole kovin luotettava, mutta antaa viitteitä siitä, etteivät mielikuvat poikkea juuri toisistaan. Vastaajat tunsivat organisaation toimintaa heikosti, joten toiminnan tunnettavuuden parantamiseen yleisellä tasolla kannattaisi panostaa. Näin Helsingin seudun kauppakamari saisi mahdollisesti uusia jäseniä sekä pystyisi pitämään vanhat jäsenet jäsenyytensä.