Kuluttajien antamien tuoteideoiden hyödyntäminen elintarvikealan yrityksessä
Koskela, Anu (2011)
Koskela, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten kuluttajilta tulevia tuoteideoita ja -innovaatiota voitaisiin paremmin hyödyntää yrityksessä yhdessä tuoteryhmässä. Tämän tuoteryhmän kuluttajat ovat poikkeuksellisen aktiivisia antamaan palautetta sekä myös kehitysideoita tuoteryhmään tuotteisiin liittyen. Työn toimeksiantajana toimii kansainvälinen elintarvikealan yritys, jota työssä ei nimetä. Kuluttajapalautetta otetaan yrityksessä vastaan kuluttajapalvelun kautta jatkuvasti. Kuluttajapalvelu palvelee kuluttajia, mutta on myös keskeisessä roolissa kun kuluttajilta tullutta palautetta välitetään yrityksessä eteenpäin esimerkiksi markkinointiin ja tuotekehitykseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan kuluttajan rooliin elintarviketeollisuudessa. Avainteemoja ovat kuluttajapalaute, ideat ja innovaatiot sekä tuotekehitys ja kuluttajan osallistumismahdollisuudet tuotekehitykseen sen eri vaiheissa. Työn empiirisessä osuudessa haastateltiin teemahaastatteluiden muodossa neljää yrityksessä työskentelevää henkilöä. Nämä henkilöt työskentelevät tuoteryhmän tuotteiden parissa kuluttajapalvelussa, markkinoinnissa sekä tuotekehityksessä. Haastatteluiden kautta muodostettiin käsitys prosessin nykytilasta yrityksessä sekä havaittiin ongelmia nykyisessä toimintatavassa. Haastatteluilla etsittiin kehityskohteita ja -ehdotuksia, joilla voidaan parantaa kuluttajien tuoteideoiden ja - innovaatioiden kulkua markkinointiin sekä tuotekehitykseen.
Tutkimustyön tuloksena selvisi, että yrityksen olisi ennen kaikkea kannattavaa, mutta myös realistista keskittyä mahdollistamaan markkinoinnin, kuluttajapalvelun sekä tuotekehityksen yhteiset ideointipalaverit. Näissä palavereissa keskitytään ainoastaan tuoteideoihin. Lisäksi markkinointiosasto ja tuotekehitys voivat pyytää kuluttajapalvelulta kohdennettua raporttia haluamastaan kuluttajatiedosta. Toimeksiannossa pyrittiin myös kuluttajapalvelun kuukausittain tuottaman raportin kehittämiseen. Kuitenkin työn edetessä kävi ilmi, että yrityksen kansainväliseltä johdolta on tulossa uusi raportointimalli, joka tulee ottaa käyttöön kansainvälisesti. Edellä mainittujen kehitysideoiden lisäksi haastatteluissa tuli esiin uusi ajatus, jossa tuoteideoita kerättäisiin erilliseen toivepankkiin. Tämä toivepankki toimisi tuoteryhmän Internet-sivustolla ja kuluttajia voitaisiin ohjata tämän palvelun kautta esittämään ideoita ja innovaatioita. Tällaisen toivepankin vieminen käytäntöön olisi oiva jatkotyön aihe tälle tutkimustyölle.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan kuluttajan rooliin elintarviketeollisuudessa. Avainteemoja ovat kuluttajapalaute, ideat ja innovaatiot sekä tuotekehitys ja kuluttajan osallistumismahdollisuudet tuotekehitykseen sen eri vaiheissa. Työn empiirisessä osuudessa haastateltiin teemahaastatteluiden muodossa neljää yrityksessä työskentelevää henkilöä. Nämä henkilöt työskentelevät tuoteryhmän tuotteiden parissa kuluttajapalvelussa, markkinoinnissa sekä tuotekehityksessä. Haastatteluiden kautta muodostettiin käsitys prosessin nykytilasta yrityksessä sekä havaittiin ongelmia nykyisessä toimintatavassa. Haastatteluilla etsittiin kehityskohteita ja -ehdotuksia, joilla voidaan parantaa kuluttajien tuoteideoiden ja - innovaatioiden kulkua markkinointiin sekä tuotekehitykseen.
Tutkimustyön tuloksena selvisi, että yrityksen olisi ennen kaikkea kannattavaa, mutta myös realistista keskittyä mahdollistamaan markkinoinnin, kuluttajapalvelun sekä tuotekehityksen yhteiset ideointipalaverit. Näissä palavereissa keskitytään ainoastaan tuoteideoihin. Lisäksi markkinointiosasto ja tuotekehitys voivat pyytää kuluttajapalvelulta kohdennettua raporttia haluamastaan kuluttajatiedosta. Toimeksiannossa pyrittiin myös kuluttajapalvelun kuukausittain tuottaman raportin kehittämiseen. Kuitenkin työn edetessä kävi ilmi, että yrityksen kansainväliseltä johdolta on tulossa uusi raportointimalli, joka tulee ottaa käyttöön kansainvälisesti. Edellä mainittujen kehitysideoiden lisäksi haastatteluissa tuli esiin uusi ajatus, jossa tuoteideoita kerättäisiin erilliseen toivepankkiin. Tämä toivepankki toimisi tuoteryhmän Internet-sivustolla ja kuluttajia voitaisiin ohjata tämän palvelun kautta esittämään ideoita ja innovaatioita. Tällaisen toivepankin vieminen käytäntöön olisi oiva jatkotyön aihe tälle tutkimustyölle.