Suoramarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Thesslund-Donselaar, Benita (2011)
Thesslund-Donselaar, Benita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178355
Tiivistelmä
Digitalisoitumisen ja median monipuolistumisen myötä markkinoinnin keinovalikoima on kasvanut viimeisten kymmenien vuosien aikana. Yksi uusimmista buumin lailla esille nousseista medioista on sosiaalinen media, joka tarjoaa uudentyyppisen alustan suoramarkkinoinnille. Viimeistään tässä vaiheessa yritysten tulisi hyödyntää kasvavaa Internetin käyttöä sekä sitä kuluttajien liikennettä, jota sosiaalisissa medioissa syntyy. Sosiaalinen media mahdollistaa kattavampia vuorovaikutusmahdollisuuksia ja avoimempaa keskustelua asiakkaiden kanssa. Tämä korostaa kuluttajien tärkeyttä suoramarkkinointivälineenä ja muuttaa sitä tapaa, miten yritykset harjoittavat suoramarkkinointia.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajalle sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia suoramarkkinoinnissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään suoramarkkinointia sekä markkinoinnin muutoksen taustalla vaikuttavia tekijöitä, kuten sosiaalista mediaa. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantajalle, joka toimii kosmetiikan suoramyyntialalla. Yritys käyttää paljon perinteisiä suoramarkkinoinnin kanavia ja on sosiaalisten medioiden kasvavan käytön myötä kiinnostunut suoramarkkinoinnin mahdollisuuksista niissä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ja mitä sosiaalisen median palveluita toimeksiantajan tulisi hyödyntää suoramarkkinoinnissaan. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, mitä sosiaalisen median palveluita toimeksiantajan tulisi käyttää saavuttaakseen kohderyhmänsä. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että kohderyhmä käyttää Facebookia pääasiallisena sosiaalisen median palvelunaan. Saavuttaakseen etenkin näkyvyyttä ja vaikuttaakseen kohderyhmän mielikuviin, tulee toimeksiantajan hyödyntää Facebookia suoramarkkinoinnissaan ja samalla seurata kohderyhmän sosiaalisen median käytön kehitystä.
Teoriaosuuden sekä tutkimusten tulosten perusteella opinnäytetyössä on esitetty erilaisia keinoja, miten Facebookia voidaan hyödyntää suoramarkkinoinnissa. Jatkotutkimuksen aiheet ovat syntyneet tässä työssä ilmenneistä asioista, jotka ovat yrityksen sosiaalisen median strategian kannalta oleellisia. Jatkotutkimuksen aiheet liittyvät sekä yrityksen että yrityksessä toimivien suoramyyjien sosiaalisessa mediassa markkinoinnin seuraamiseen ja mittaamiseen sekä yrityksen sosiaalisen median strategian selventämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajalle sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia suoramarkkinoinnissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään suoramarkkinointia sekä markkinoinnin muutoksen taustalla vaikuttavia tekijöitä, kuten sosiaalista mediaa. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantajalle, joka toimii kosmetiikan suoramyyntialalla. Yritys käyttää paljon perinteisiä suoramarkkinoinnin kanavia ja on sosiaalisten medioiden kasvavan käytön myötä kiinnostunut suoramarkkinoinnin mahdollisuuksista niissä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ja mitä sosiaalisen median palveluita toimeksiantajan tulisi hyödyntää suoramarkkinoinnissaan. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, mitä sosiaalisen median palveluita toimeksiantajan tulisi käyttää saavuttaakseen kohderyhmänsä. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että kohderyhmä käyttää Facebookia pääasiallisena sosiaalisen median palvelunaan. Saavuttaakseen etenkin näkyvyyttä ja vaikuttaakseen kohderyhmän mielikuviin, tulee toimeksiantajan hyödyntää Facebookia suoramarkkinoinnissaan ja samalla seurata kohderyhmän sosiaalisen median käytön kehitystä.
Teoriaosuuden sekä tutkimusten tulosten perusteella opinnäytetyössä on esitetty erilaisia keinoja, miten Facebookia voidaan hyödyntää suoramarkkinoinnissa. Jatkotutkimuksen aiheet ovat syntyneet tässä työssä ilmenneistä asioista, jotka ovat yrityksen sosiaalisen median strategian kannalta oleellisia. Jatkotutkimuksen aiheet liittyvät sekä yrityksen että yrityksessä toimivien suoramyyjien sosiaalisessa mediassa markkinoinnin seuraamiseen ja mittaamiseen sekä yrityksen sosiaalisen median strategian selventämiseen.