ENNALTAEHKÄISEVÄ PERHEKOULU - VARHAISTA TUKEA VANHEMMUUTEEN
Korpela, Tiina (2011)
Korpela, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178338
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi ennaltaehkäisevään perhekouluun osallistuneet vanhemmat kokivat perhekoulun. Lisäksi tutkittiin, mitä vanhemmat kokivat saaneensa perhekoulusta haastavan lapsensa kanssa toimimiseen ja vanhemmuuteensa.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna joulukuussa 2010. Haastattelun kohderyhmänä olivat viisi perhekouluun osallistunutta vanhempaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Etelä-Kymenlaakson perhepalveluverkosto, Lapsen ääni -hankkeen osahanke.
Teoriaosassa tarkastellaan ennaltaehkäisevää lastensuojelua, varhaista tukea, vertais-toimintaa ja perhekoulutoimintaa. Teoreettisena pohjana tutkimuksessa käytetään ai-kaisempia tutkimuksia sekä mahdollisimman uutta ja luotettavaa lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksessa selvisi perhekouluun osallistumisen auttavan vanhempia hallitsemaan lastensa haastavaa käyttäytymistä paremmin. Vanhemmat saavat perhekoulusta teoriatietoa sekä omaksuvat uusia menetelmiä ja toimintamalleja joiden avulla he pystyvät paremmin ohjaamaan lapsiaan. Tulokset osoittavat perhekoulun vertaisryhmän antavan vanhemmille tukea, voimavaroja sekä mahdollisuuden huomata, että myös muissa perheissä voi olla samankaltaisia ongelmia. Tulosten mukaan perhekoulun avulla on mahdollisuus ennaltaehkäistä perheiden ongelmien pahenemista sekä antaa perheille varhaista tukea.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna joulukuussa 2010. Haastattelun kohderyhmänä olivat viisi perhekouluun osallistunutta vanhempaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Etelä-Kymenlaakson perhepalveluverkosto, Lapsen ääni -hankkeen osahanke.
Teoriaosassa tarkastellaan ennaltaehkäisevää lastensuojelua, varhaista tukea, vertais-toimintaa ja perhekoulutoimintaa. Teoreettisena pohjana tutkimuksessa käytetään ai-kaisempia tutkimuksia sekä mahdollisimman uutta ja luotettavaa lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksessa selvisi perhekouluun osallistumisen auttavan vanhempia hallitsemaan lastensa haastavaa käyttäytymistä paremmin. Vanhemmat saavat perhekoulusta teoriatietoa sekä omaksuvat uusia menetelmiä ja toimintamalleja joiden avulla he pystyvät paremmin ohjaamaan lapsiaan. Tulokset osoittavat perhekoulun vertaisryhmän antavan vanhemmille tukea, voimavaroja sekä mahdollisuuden huomata, että myös muissa perheissä voi olla samankaltaisia ongelmia. Tulosten mukaan perhekoulun avulla on mahdollisuus ennaltaehkäistä perheiden ongelmien pahenemista sekä antaa perheille varhaista tukea.