Naiset haudalla : näyttelijöiden dramaturgiasta ensembletyöskentelyyn
Niemistö, Mikko (2011)
Niemistö, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on näyttelijöiden dramaturgia, johon tutustuin opiskellessani fyysistä näyttelijäntyötä Madridissa, RESAD-teatterikoulussa. Käyn läpi näyttelijäntyön professori Andrés Del Bosquen ryhmällemme ohjaamaa projektia Mujeres ante la tumba (Naiset haudalla), johon hän metodia sovelsi.
Metodissa ensisijaista on antaa työryhmälle ohjaajan ohella oma tila vaikuttaa esitysdramaturgian syntyyn, ja tavoitteena ryhmän näköisten esitysten syntyminen. Tarkastelen opinnäytteessäni sitä, miten metodi käytännössä toteutui prosessissamme. Reflektoin metodia omiin kokemuksiini projektissa työskentelystä ja pohdin ryhmän kehitystä näyttelijöiden dramaturgian kautta.
Vertailen näyttelijöiden dramaturgiaa myös nykyteatterin alati muuttuviin ryhmähierarkioihin ja toimintamalleihin, jotka ovat mahdollistaneet metodin tavoitteena olevan näyttelijöiden dramaturgisen tilan laajenemisen.
Tutkin näyttelijöiden dramaturgiaa työtapana, jossa ryhmän kasvaminen tehokkaaksi ja inspiroivaksi työympäristöksi sekä tavoite taiteellisesti korkeatasoisesta esityksestä kulkevat käsi kädessä. Päädynkin opinnäytetyössäni pohtimaan myös ensembletyöskentelyn etuja ja sen vaikeuksia nykyaikana, sekä sitä, miten näyttelijöiden dramaturgian toiminta tavoista voi olla apua pitkäaikaiseen toimintaan tähtääville ryhmille.
Johtopäätöksenä totean näyttelijöiden dramaturgian olevan kattotermi esittävän taiteen prosesseille, joissa koko työryhmällä on mahdollisuus vaikuttaa dramaturgisiin ratkaisuihin. Sille ei pysty, eikä kannatakaan luoda liian tiukkoja sääntöjä, vaan se voi toimia ideaalina tai tavoitteena kun halutaan sekä kehittää ryhmän toimintaa että luoda persoonallista teatteritaidetta. Siksi tässä opinnäytetyössä läpikäydyt työtavat ovat vapaasti sovellettavissa ja muokattavissa.
Metodissa ensisijaista on antaa työryhmälle ohjaajan ohella oma tila vaikuttaa esitysdramaturgian syntyyn, ja tavoitteena ryhmän näköisten esitysten syntyminen. Tarkastelen opinnäytteessäni sitä, miten metodi käytännössä toteutui prosessissamme. Reflektoin metodia omiin kokemuksiini projektissa työskentelystä ja pohdin ryhmän kehitystä näyttelijöiden dramaturgian kautta.
Vertailen näyttelijöiden dramaturgiaa myös nykyteatterin alati muuttuviin ryhmähierarkioihin ja toimintamalleihin, jotka ovat mahdollistaneet metodin tavoitteena olevan näyttelijöiden dramaturgisen tilan laajenemisen.
Tutkin näyttelijöiden dramaturgiaa työtapana, jossa ryhmän kasvaminen tehokkaaksi ja inspiroivaksi työympäristöksi sekä tavoite taiteellisesti korkeatasoisesta esityksestä kulkevat käsi kädessä. Päädynkin opinnäytetyössäni pohtimaan myös ensembletyöskentelyn etuja ja sen vaikeuksia nykyaikana, sekä sitä, miten näyttelijöiden dramaturgian toiminta tavoista voi olla apua pitkäaikaiseen toimintaan tähtääville ryhmille.
Johtopäätöksenä totean näyttelijöiden dramaturgian olevan kattotermi esittävän taiteen prosesseille, joissa koko työryhmällä on mahdollisuus vaikuttaa dramaturgisiin ratkaisuihin. Sille ei pysty, eikä kannatakaan luoda liian tiukkoja sääntöjä, vaan se voi toimia ideaalina tai tavoitteena kun halutaan sekä kehittää ryhmän toimintaa että luoda persoonallista teatteritaidetta. Siksi tässä opinnäytetyössä läpikäydyt työtavat ovat vapaasti sovellettavissa ja muokattavissa.