Sisäinen viestintä kansainvälisessä tuotannossa : Case: Turku 2011 Kulttuuripääkaupungin avajaisten pääesitys
Koskinen, Kristiina (2011)
Koskinen, Kristiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178286
Tiivistelmä
Turku on vuonna 2011 Euroopan kulttuuripääkaupunki yhdessä Tallinnan kanssa. Kolmipäiväisen avajaisviikonlopun suurimpana yksittäisenä tapahtumana nähtiin englantilaisen Walk the Plank –ryhmän ja noin 2000 turkulaisen rakentama esitys ”Tällä puolen, tuolla puolen”. Toimin avajaisten päätapahtumassa Suomen tuotantopäällikkönä (eng. Local Production Manager) Walk the Plankin alaisena. Avajaisesitys on suurin produktio, mitä Turussa on koskaan toteutettu, ja siksi sen osa-alueen analysoiminen on hyödyllistä kulttuurialalle. Viestintä kahden valtion ja varsinkin kahden eri kulttuurin välillä oli mielenkiintoinen haaste, joka oli tapahtuman onnistumiseksi elintärkeää suorittaa hyvin.
Opinnäytetyö keskittyy sisäiseen viestintään. Tarkoituksena oli tutkia, millaiset tuotannossa käytetyt viestintämenetelmät olivat onnistuneita, ja mitkä eivät. Toinen tavoite oli tutkia millaisia seikkoja on otettava huomioon suuren tuotannon sisäisen viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa, ja mikä on johtajan rooli. Pääaineistona on käytetty omaa kokemusta, ja pohdinnan tueksi on nojattu olemassa olevaan teoriaan, työryhmän jäsenille tehtyihin haastatteluihin sekä opinnäytetyöpäiväkirjaan.
Työ alkaa kuvaamalla yhteistyön opinnäytetyön toimeksiantajan Turku 2011 -säätiön ja Walk the Plankin välillä. Sitten se käsittelee sisäisen viestinnän teoriaa ja strategioita, johtajan roolia siinä, sen merkitystä työyhteisössä, sekä kuvaa ja analysoi tuotannossa käytettyjä menetelmiä.
Suuren tuotannon viestinnässä on otettava huomioon kielen ja kulttuurin vaikutus sekä niiden tuomat uhat. Ihminen ei toimi täydellä teholla ilman todellista motivaatiota, ja jäsenten sitouttaminen yhteiseen tavoitteeseen vaikuttaa ympäristöön ja toteutukseen. Johtajalla on suuri merkitys oppimisprosessien ja hyvien tulosten olosuhteiden luomisessa. Viestintä avajaisesityksessä oli pääosin onnistunutta ja työryhmä oli motivoitunut, mitkä ovat suurimpia syitä tuotannon onnistumiseen. Tulokset ovat mielenkiintoisia ja hyödyllisiä sovellettavuudeltaan tapahtumatuotannon alalle sekä pienemmissä että suuremmissa tuotannoissa.
Opinnäytetyö keskittyy sisäiseen viestintään. Tarkoituksena oli tutkia, millaiset tuotannossa käytetyt viestintämenetelmät olivat onnistuneita, ja mitkä eivät. Toinen tavoite oli tutkia millaisia seikkoja on otettava huomioon suuren tuotannon sisäisen viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa, ja mikä on johtajan rooli. Pääaineistona on käytetty omaa kokemusta, ja pohdinnan tueksi on nojattu olemassa olevaan teoriaan, työryhmän jäsenille tehtyihin haastatteluihin sekä opinnäytetyöpäiväkirjaan.
Työ alkaa kuvaamalla yhteistyön opinnäytetyön toimeksiantajan Turku 2011 -säätiön ja Walk the Plankin välillä. Sitten se käsittelee sisäisen viestinnän teoriaa ja strategioita, johtajan roolia siinä, sen merkitystä työyhteisössä, sekä kuvaa ja analysoi tuotannossa käytettyjä menetelmiä.
Suuren tuotannon viestinnässä on otettava huomioon kielen ja kulttuurin vaikutus sekä niiden tuomat uhat. Ihminen ei toimi täydellä teholla ilman todellista motivaatiota, ja jäsenten sitouttaminen yhteiseen tavoitteeseen vaikuttaa ympäristöön ja toteutukseen. Johtajalla on suuri merkitys oppimisprosessien ja hyvien tulosten olosuhteiden luomisessa. Viestintä avajaisesityksessä oli pääosin onnistunutta ja työryhmä oli motivoitunut, mitkä ovat suurimpia syitä tuotannon onnistumiseen. Tulokset ovat mielenkiintoisia ja hyödyllisiä sovellettavuudeltaan tapahtumatuotannon alalle sekä pienemmissä että suuremmissa tuotannoissa.