Viestintä tilaaja-tuottaja-yhteistyön kehittämisessä : Turun kiinteistölaitos
Kallioniemi, Veera; Vuorinen, Katri (2011)
Kallioniemi, Veera
Vuorinen, Katri
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178275
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kolmen liikelaitoksen tilaaja-tuottaja -yhteistyötä johtajatasolla. Selvi-tettiin, mitkä ovat viestinnän heikkoudet ja vahvuudet ja miten organisaatioiden välinen yhteistyö toimii tällä hetkellä. Opinnäytetyössä laadittiin tarpeen mukainen viestintäsuunnitelma tilaaja-tuottaja -yhteistyölle. Aihe on ajankohtainen ja tutkimus tarpeellinen, koska Turun kiinteistöliikelaitos, Kunnallistekniikkaliikelaitos ja Viherliikelaitos tekevät yhteistyötä muuttuneessa tilanteessa ilman viestintäsuunnitelmaa.
Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin syvähaastattelemalla tilaaja-tuottaja johtoryhmän jäseniä, sekä toi-meksiantajan valitsemia asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin kesällä 2010.
Viestintäsuunnitelman toimivuuden analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että tilaaja-tuottaja -yhteistyön johtoryhmältä puuttuivat sovitut kokous-käytännöt. Viestintävälineiden runsaus ja niiden aiheuttama tietotulva koettiin raskaaksi. Johtoryhmän jäsenet olivat kuitenkin kohtalaisen tyytyväisiä viestinnän toimivuuteen ja laatuun.
Opinnäytetyössä toteutettiin operatiivinen viestintäsuunnitelma tilaaja-tuottaja -yhteistyölle. Tämän lisäksi opinnäytetyössä syvennyttiin esimiestyöskentelyyn ja viestintään tilaaja-tuottaja näkökulmasta.
Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin syvähaastattelemalla tilaaja-tuottaja johtoryhmän jäseniä, sekä toi-meksiantajan valitsemia asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin kesällä 2010.
Viestintäsuunnitelman toimivuuden analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että tilaaja-tuottaja -yhteistyön johtoryhmältä puuttuivat sovitut kokous-käytännöt. Viestintävälineiden runsaus ja niiden aiheuttama tietotulva koettiin raskaaksi. Johtoryhmän jäsenet olivat kuitenkin kohtalaisen tyytyväisiä viestinnän toimivuuteen ja laatuun.
Opinnäytetyössä toteutettiin operatiivinen viestintäsuunnitelma tilaaja-tuottaja -yhteistyölle. Tämän lisäksi opinnäytetyössä syvennyttiin esimiestyöskentelyyn ja viestintään tilaaja-tuottaja näkökulmasta.