Musiikkiterapia syömishäiriöistä kuntoutumisen tukena : Musiikkiterapiaryhmään osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia terapiaprosessista
Elo, Emily (2011)
Elo, Emily
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178251
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten syömishäiriötä sairastavat opiskelijat kokivat toteutuneen musiikkiterapiaprosessin. Musiikkiterapiaryhmään osallistui kaksi opiskelijaa ja terapiaprosessi toteutettiin yhteistyössä Turun Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön kanssa syksystä 2010 kevääseen 2011. Musiikkiterapiaryhmä oli osa musiikkiterapeuttiopiskelijan opintoihin kuuluvia harjoitteluja. Aineisto koostuu syksyn aikana pidetyistä 11 terapiakerrasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin avoimia kysymyksiä sisältävää kyselylomaketta, tutkittavien omaa kirjallista pohdintaa sekä sen pohjalta toteutettua teemahaastattelua. Tutkija teki myös osallistuvaa havainnointia terapeutin roolista käsin.
Tutkimustuloksista hahmottui neljä kokemusaluetta: kokemus terapiaan osallistumisesta, kokemus terapiamenetelmistä, kokemus pienryhmästä ja kokemus terapian merkityksestä. Terapiakokemus on aina yksilöllinen, johon vaikuttavat useat eri tekijät. Opiskelijoiden elämäntilanne vaikutti terapiaan osallistumiseen. Musiikkiterapiamenetelmistä opiskelijoiden kokemukset olivat melko erilaisia, mutta myös yhtäläisyyksiä löytyi. Pienryhmässä mahdollistui ryhmäläisten keskinäinen vuorovaikutus ja vertaistuki terapeutin tuen lisänä. Terapialla oli välitöntä vaikutusta opiskelijoiden mielialaan ja varsinkin rentoutusharjoitukset muuttivat mielialaa terapiakertojen aikana. Terapiaprosessin aikana opiskelijat kokivat muutosta myös terapian ulkopuolella omassa musiikkisuhteessaan ja kokemuksessaan itsestä.
Yksilön kokemus on subjektiivinen, mutta sen kautta voidaan kuitenkin kuvata laajempaa ilmiötä. Opiskelijoiden kokemukset menetelmistä olivat samansuuntaisia musiikkiterapiakirjallisuuden tutkimusten kanssa. Opinnäytetyö kuvaa miten syömishäiriötä sairastavien parissa voidaan tehdä musiikkiterapiaa ja opiskelijoiden kokemukset kertovat millaisia ajatuksia ja tunteita menetelmät saattavat herättää. Työ antaa musiikkiterapiasta kiinnostuneelle lisää tietoa menetelmistä ja terapiaprosessin kulusta käytännössä sekä antaa lisää tietoa melko yleisestä psykiatrisesta sairaudesta.
Tutkimustuloksista hahmottui neljä kokemusaluetta: kokemus terapiaan osallistumisesta, kokemus terapiamenetelmistä, kokemus pienryhmästä ja kokemus terapian merkityksestä. Terapiakokemus on aina yksilöllinen, johon vaikuttavat useat eri tekijät. Opiskelijoiden elämäntilanne vaikutti terapiaan osallistumiseen. Musiikkiterapiamenetelmistä opiskelijoiden kokemukset olivat melko erilaisia, mutta myös yhtäläisyyksiä löytyi. Pienryhmässä mahdollistui ryhmäläisten keskinäinen vuorovaikutus ja vertaistuki terapeutin tuen lisänä. Terapialla oli välitöntä vaikutusta opiskelijoiden mielialaan ja varsinkin rentoutusharjoitukset muuttivat mielialaa terapiakertojen aikana. Terapiaprosessin aikana opiskelijat kokivat muutosta myös terapian ulkopuolella omassa musiikkisuhteessaan ja kokemuksessaan itsestä.
Yksilön kokemus on subjektiivinen, mutta sen kautta voidaan kuitenkin kuvata laajempaa ilmiötä. Opiskelijoiden kokemukset menetelmistä olivat samansuuntaisia musiikkiterapiakirjallisuuden tutkimusten kanssa. Opinnäytetyö kuvaa miten syömishäiriötä sairastavien parissa voidaan tehdä musiikkiterapiaa ja opiskelijoiden kokemukset kertovat millaisia ajatuksia ja tunteita menetelmät saattavat herättää. Työ antaa musiikkiterapiasta kiinnostuneelle lisää tietoa menetelmistä ja terapiaprosessin kulusta käytännössä sekä antaa lisää tietoa melko yleisestä psykiatrisesta sairaudesta.