Oletko LOHAS-kuluttaja? : Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoiminta ja palvelut -yksikön opiskelijoiden LOHAS-kuluttajuus
Liiman, Marita; Pynnönen, Minna (2011)
Liiman, Marita
Pynnönen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, löytyykö Jyväskylän Ammattikorkeakoulun liiketoiminta ja palvelut -yksikön opiskelijoista LOHAS-kuluttajia. LOHAS tulee englannin kielen sanoista Lifestyle Of Health And Sustainability. Termi tarkoittaa vapaasti suomennettuna terveyden ja kestävän kehityksen elämäntavat. Tutkimusongelmaan etsittiin vastauksia LOHAS-kuluttajuuteen liittyvien väittämien avulla.
Tutkimuksen teoriapohjana olivat kestävä kehitys, vastuullinen kuluttaminen, ympäristömerkit ja LOHAS-kuluttajuus. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimus tehtiin Digium- ohjelmistolla 14.2. - 20.2.2011 välisenä aikana. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Vastauksia saatiin yhteensä 183.
Tulokset osoittivat, että tutkimukseen vastanneista Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketoiminta ja palvelut -yksikön opiskelijoista noin 70 prosenttia kuului LOHAS medium-kuluttajiin, noin 27 prosenttia LOHAS heavy-kuluttajiin ja noin 2 prosenttia LOHAS light-kuluttajiin. Naiset olivat LOHAS-kuluttajuutta kohtaan myönteisempiä kuin miehet. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että opiskelijat ovat kiinnostuneita LOHAS-ilmiöstä.
Tutkimuksesta saadut tiedot ovat tärkeitä ja kertovat opiskelijoiden asenteista ja arvoista. Opiskelijat ovat vastaanottavaisia kestävää kehitystä kohtaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelmissa. Kestävä kehitys on elinikäisen oppimisen avaintaito, ja sen tulisi sisältyä jokaiseen koulutusohjelmaan. Opinnäytetyö on ajankohtainen, sillä LOHAS-kuluttajuus tulee yleistymään tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoriapohjana olivat kestävä kehitys, vastuullinen kuluttaminen, ympäristömerkit ja LOHAS-kuluttajuus. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimus tehtiin Digium- ohjelmistolla 14.2. - 20.2.2011 välisenä aikana. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Vastauksia saatiin yhteensä 183.
Tulokset osoittivat, että tutkimukseen vastanneista Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketoiminta ja palvelut -yksikön opiskelijoista noin 70 prosenttia kuului LOHAS medium-kuluttajiin, noin 27 prosenttia LOHAS heavy-kuluttajiin ja noin 2 prosenttia LOHAS light-kuluttajiin. Naiset olivat LOHAS-kuluttajuutta kohtaan myönteisempiä kuin miehet. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että opiskelijat ovat kiinnostuneita LOHAS-ilmiöstä.
Tutkimuksesta saadut tiedot ovat tärkeitä ja kertovat opiskelijoiden asenteista ja arvoista. Opiskelijat ovat vastaanottavaisia kestävää kehitystä kohtaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelmissa. Kestävä kehitys on elinikäisen oppimisen avaintaito, ja sen tulisi sisältyä jokaiseen koulutusohjelmaan. Opinnäytetyö on ajankohtainen, sillä LOHAS-kuluttajuus tulee yleistymään tulevaisuudessa.