Sinkkolan nuoriso- ja asukastalo nonformaalisena oppimisympäristönä : ”tää on hyvä tälläsena vanhanaikasena”
Heikkinen, Leena-Anneli (2011)
Heikkinen, Leena-Anneli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178231
Tiivistelmä
Nonformaalinen oppimisympäristö koostuu kasvatustavoitteista, rakenteellisista tekijöistä sekä pedagogisesta menetelmästä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille Sinkkolan nuoriso- ja asukastalon nuorten kävijöiden käsityksiä Sinkkolasta nonformaalisena oppimisympäristönä. Tutkimuksen tilaajana on Joensuun kaupungin nuorisotoimi.
Tutkimuksessa kehittämistavoitteena on selvittää, mitä nuorisotoimi voi tarjota nuorelle Sinkkolan nuoriso- ja asukastalon kotieläinpihan toiminnalla. Tutkimusta voidaan jatkossa hyödyntää Sinkkolan nuoriso- ja asukastalon toiminnan suunnitte-lemisessa ja sisällöllisessä kehittämisessä, sekä nuoriso- ja asukastalon työyhteisössä että Joensuun kaupungin nuorisotoimessa.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla lomakekyselyllä helmikuussa 2011. Aineisto koostuu kyselyyn osallistuneiden, iältään 10. – 19. vuotiaiden, Sinkkolan nuoriso- ja asukastalolla käyvien nuorten vastauksista. Kaikkiaan vastauksia kertyi 34 kappaletta. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten kokemana nonformaalin oppimisympäristön elementeistä tärkeimmäksi nousivat oppimisympäristön rakenteelliset tekijät; tila, jossa viettää vapaa-aikaa sekä sosiaali-muodoista vertaisryhmän tärkeys.
Kehittämistavoitteen mukaisesti Joensuun kaupungin nuorisotoimi voi huomioida Sinkkolan nuoriso- ja asukastalolla käyvien nuorten mielipiteitä ennen kaikkea nuorisotilan erityisyyden sekä vertaisryhmätoimintojen suunnittelussa. Sinkkolan kotieläinpihan monipuolisella toiminnalla nuorisotoimi voi tarjota nuorelle työllistymisen mahdollisuuden, yhteisöllisyyttä, elämyksiä sekä kosketuksen luontoon ja perinteeseen.
Tutkimuksessa kehittämistavoitteena on selvittää, mitä nuorisotoimi voi tarjota nuorelle Sinkkolan nuoriso- ja asukastalon kotieläinpihan toiminnalla. Tutkimusta voidaan jatkossa hyödyntää Sinkkolan nuoriso- ja asukastalon toiminnan suunnitte-lemisessa ja sisällöllisessä kehittämisessä, sekä nuoriso- ja asukastalon työyhteisössä että Joensuun kaupungin nuorisotoimessa.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla lomakekyselyllä helmikuussa 2011. Aineisto koostuu kyselyyn osallistuneiden, iältään 10. – 19. vuotiaiden, Sinkkolan nuoriso- ja asukastalolla käyvien nuorten vastauksista. Kaikkiaan vastauksia kertyi 34 kappaletta. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten kokemana nonformaalin oppimisympäristön elementeistä tärkeimmäksi nousivat oppimisympäristön rakenteelliset tekijät; tila, jossa viettää vapaa-aikaa sekä sosiaali-muodoista vertaisryhmän tärkeys.
Kehittämistavoitteen mukaisesti Joensuun kaupungin nuorisotoimi voi huomioida Sinkkolan nuoriso- ja asukastalolla käyvien nuorten mielipiteitä ennen kaikkea nuorisotilan erityisyyden sekä vertaisryhmätoimintojen suunnittelussa. Sinkkolan kotieläinpihan monipuolisella toiminnalla nuorisotoimi voi tarjota nuorelle työllistymisen mahdollisuuden, yhteisöllisyyttä, elämyksiä sekä kosketuksen luontoon ja perinteeseen.