Kokemuksia sosiaalisten taitojen harjoittelusta ART-menetelmän avulla
Lindroos, Leena (2011)
Lindroos, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178223
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja tarkastella kokemuksia sosiaalisten taitojen harjoittelusta ART-menetelmän avulla Raholan perhetukikeskuksessa. Tarkemmin eriteltynä tarkoituksena on selvittää miten sosiaalisten taitojen harjoittelu on näkynyt ART–ryhmään osallistuneiden nuorten käyttäytymisessä, miten ART–ryhmä on koettu nuorten ja työntekijöiden keskuudessa ja mitä kehittämisehdotuksia osaston työntekijöillä ja nuorilla on.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla Raholan perhetukikeskuksen työntekijöiltä ja ART-ryhmään osallistuneilta nuorilta. Kyselyihin vastasi 11 työntekijää ja kaksi ryhmään osallistunutta nuorta.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen harjoittelu on näkynyt arjen tilanteissa joidenkin nuorten kohdalla muuttuneena käytöksenä. Kaikkien nuorten käytökseen harjoittelulla ei ole vaikutusta. Nuoret kertovat olleensa motivoituneita ryhmään osallistumisesta ja he kokevat ryhmän toiminnan myönteisenä. Työntekijät kertovat nuorten puhuvan ART–ryhmästä ja harjoittelevan taitoja. Kaikki nuoret eivät kommentoi ryhmästä mitään, jotkut ovat haluttomia osallistumaan ryhmään. Työntekijät toivovat lisää tietoa ja koulutusta menetelmästä ja nuoren kehityksestä ryhmässä. Menetelmä koetaan hyväksi ja sitä toivotaan osaksi arjen työskentelyä ja omaohjaajatyötä.
ART–menetelmä soveltuu tutkimustulosteni perusteella sosiaalisten taitojen harjoitteluun nuorisoikäisille. Nuoren oma motivaatio käytöksensä muuttamiseen on tärkeä, jotta menetelmällä saavutetaan haluttua muutosta. Aiheesta on vähän suomalaista tutkimusta, joten uutta tutkimusta tarvitaan menetelmän tuloksellisuuden vakuuttamiseksi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla Raholan perhetukikeskuksen työntekijöiltä ja ART-ryhmään osallistuneilta nuorilta. Kyselyihin vastasi 11 työntekijää ja kaksi ryhmään osallistunutta nuorta.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen harjoittelu on näkynyt arjen tilanteissa joidenkin nuorten kohdalla muuttuneena käytöksenä. Kaikkien nuorten käytökseen harjoittelulla ei ole vaikutusta. Nuoret kertovat olleensa motivoituneita ryhmään osallistumisesta ja he kokevat ryhmän toiminnan myönteisenä. Työntekijät kertovat nuorten puhuvan ART–ryhmästä ja harjoittelevan taitoja. Kaikki nuoret eivät kommentoi ryhmästä mitään, jotkut ovat haluttomia osallistumaan ryhmään. Työntekijät toivovat lisää tietoa ja koulutusta menetelmästä ja nuoren kehityksestä ryhmässä. Menetelmä koetaan hyväksi ja sitä toivotaan osaksi arjen työskentelyä ja omaohjaajatyötä.
ART–menetelmä soveltuu tutkimustulosteni perusteella sosiaalisten taitojen harjoitteluun nuorisoikäisille. Nuoren oma motivaatio käytöksensä muuttamiseen on tärkeä, jotta menetelmällä saavutetaan haluttua muutosta. Aiheesta on vähän suomalaista tutkimusta, joten uutta tutkimusta tarvitaan menetelmän tuloksellisuuden vakuuttamiseksi.