Verkkokaupat : Kaupankäyntiä Internetissä
Tikkanen, Tuomas; Mykkänen, Tomi (2011)
Tikkanen, Tuomas
Mykkänen, Tomi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168195
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää verkkokaupan historiaa ja peruskäsitteitä, verkkokaupan perustamista sekä suomalaisten, eritoten pohjoissavolaisten verkkokauppakäyttäytymistä. Työn aihealue valikoitui kiinnostuksemme pohjalta. Olimme olleet kyseisestä aiheesta kiinnostuneita jo pidemmän aikaa, joten oli luontevaa tehdä aiheesta opinnäytetyö.
Tutkimuskysymyksemme olivat millainen on nykypäivän verkkokauppa, millaista on pohjoissavolaisten (suomalaisten) ostokäyttäytyminen verkossa sekä miten verkkokauppa on kehittynyt ja miltä sen tulevaisuus vaikuttaa? Tutkimusmenetelmäksi valitsimme kvantitatiivisen, eli määrällisen tutkimuksen. Kysely suoritettiin sähköisenä kyselynä. Tutkimuksen kohderyhmä oli lähipiirimme sekä koulumme opiskelijat.
Tutkimuksen vastaajien keski-ikä asettui 25 ikävuoteen ja ikäjakauma oli 18-52 vuotta. Otoskoko oli 100. Lisäksi vastaajista 88-prosenttia oli Pohjois-Savosta, joten päätelmät sopivat hyvin asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että valtaosa pohjoissavolaisista käyttää verkkokauppoja. Verkkokauppojen kotimaalla ei ole merkitystä, sillä kaksi-kolmasosaa käyttää sekä kotimaisia että ulkomaisia kauppoja. Verkkokaupoissa vieraillaan viikottain, mutta niistä ostetaan vain kuukausittain. Suosituimmat tuoteryhmät olivat vaatteet, matka- ja pääsyliput, viihde-elektroniikka sekä elokuvat.
Tutkimuskysymyksemme olivat millainen on nykypäivän verkkokauppa, millaista on pohjoissavolaisten (suomalaisten) ostokäyttäytyminen verkossa sekä miten verkkokauppa on kehittynyt ja miltä sen tulevaisuus vaikuttaa? Tutkimusmenetelmäksi valitsimme kvantitatiivisen, eli määrällisen tutkimuksen. Kysely suoritettiin sähköisenä kyselynä. Tutkimuksen kohderyhmä oli lähipiirimme sekä koulumme opiskelijat.
Tutkimuksen vastaajien keski-ikä asettui 25 ikävuoteen ja ikäjakauma oli 18-52 vuotta. Otoskoko oli 100. Lisäksi vastaajista 88-prosenttia oli Pohjois-Savosta, joten päätelmät sopivat hyvin asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että valtaosa pohjoissavolaisista käyttää verkkokauppoja. Verkkokauppojen kotimaalla ei ole merkitystä, sillä kaksi-kolmasosaa käyttää sekä kotimaisia että ulkomaisia kauppoja. Verkkokaupoissa vieraillaan viikottain, mutta niistä ostetaan vain kuukausittain. Suosituimmat tuoteryhmät olivat vaatteet, matka- ja pääsyliput, viihde-elektroniikka sekä elokuvat.