Näkemyksiä käyttäjä- ja toimijalähtöisyydestä Valtaväylä-hankkeessa
Korkeaharju, Tuija; Kallionalusta, Tiina (2011)
Korkeaharju, Tuija
Kallionalusta, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä käyttäjä- ja toimijalähtöisyys on ja miten se toteutuu Valtaväylä-hankkeen asiakkaiden ja eri sosiaali- ja terveysalan toimijoiden mielestä. Pyrkimyksenä oli myös kartoittaa sitä, miten hyvin käyttäjä- ja toimijalähtöisyys Valtaväylä- hankkeessa tunnetaan ja millaisena toimintana se nähdään. Tavoitteena oli saada Valtaväylä- hankkeen käyttäjien ja toimijoiden aitoja näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta.
Työmme teoreettinen viitekehys koostuu kehittämistyöstä, asiakaslähtöisyydestä, asiakkaiden osallisuudesta ja osallistumisen käytännöistä sekä käyttäjä- ja toimijalähtöisyydestä. Näitä aiheita lähestytään käyttäjä- ja toimijalähtöisyyden näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yhtä ryhmähaastattelua lukuun ottamatta. Yhteensä tutkimukseen sisältyi kahdeksan teemahaastattelua, joista kaksi oli käyttäjien ja kuusi toimijoiden haastattelua. Käyttäjät olivat Valtaväylä-hankkeen asiakkaita ja toimijat olivat eri sosiaali- ja terveysalan toimijoita, jotka olivat jotenkin yhteydessä Valtaväylä-hankkeeseen.
Tutkimustulosten mukaan käyttäjä- ja toimijalähtöisyys ymmärretään vielä melko vieraana käsitteenä eikä siitä olla kovin tietoisia. Asiakkaat ja viranomaistahot määrittelevät käyttäjä- ja toimijalähtöisyyttä lähinnä asiakaslähtöisyytenä toiminnassa, kokemusasiantuntijoiden arvostamisena ja yhteistyönä kehittämisessä. Haastateltavat kokivat, että Valtaväylä- hanke voisi vielä enemmän tiedottaa käyttäjä- ja toimijalähtöisyydestä käytännön tasolla ja luoda mahdollisuuksia käyttäjien ja toimijoiden tasa-arvoiselle yhteistoiminnalle kehittämisen parissa. Tutkimuksesta selvisi, että käyttäjä- ja toimijalähtöisyys koetaan pääosin positiivisena toimintatapana, mutta se ei vielä toteudu täysin käytännön tasolla eri toimipaikoissa.
Avainsanat:kehittäminen, asiakaslähtöisyys, käyttäjä- ja toimijalähtöisyys
Työmme teoreettinen viitekehys koostuu kehittämistyöstä, asiakaslähtöisyydestä, asiakkaiden osallisuudesta ja osallistumisen käytännöistä sekä käyttäjä- ja toimijalähtöisyydestä. Näitä aiheita lähestytään käyttäjä- ja toimijalähtöisyyden näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yhtä ryhmähaastattelua lukuun ottamatta. Yhteensä tutkimukseen sisältyi kahdeksan teemahaastattelua, joista kaksi oli käyttäjien ja kuusi toimijoiden haastattelua. Käyttäjät olivat Valtaväylä-hankkeen asiakkaita ja toimijat olivat eri sosiaali- ja terveysalan toimijoita, jotka olivat jotenkin yhteydessä Valtaväylä-hankkeeseen.
Tutkimustulosten mukaan käyttäjä- ja toimijalähtöisyys ymmärretään vielä melko vieraana käsitteenä eikä siitä olla kovin tietoisia. Asiakkaat ja viranomaistahot määrittelevät käyttäjä- ja toimijalähtöisyyttä lähinnä asiakaslähtöisyytenä toiminnassa, kokemusasiantuntijoiden arvostamisena ja yhteistyönä kehittämisessä. Haastateltavat kokivat, että Valtaväylä- hanke voisi vielä enemmän tiedottaa käyttäjä- ja toimijalähtöisyydestä käytännön tasolla ja luoda mahdollisuuksia käyttäjien ja toimijoiden tasa-arvoiselle yhteistoiminnalle kehittämisen parissa. Tutkimuksesta selvisi, että käyttäjä- ja toimijalähtöisyys koetaan pääosin positiivisena toimintatapana, mutta se ei vielä toteudu täysin käytännön tasolla eri toimipaikoissa.
Avainsanat:kehittäminen, asiakaslähtöisyys, käyttäjä- ja toimijalähtöisyys