Henkilöstön sitouttaminen : Ravintolakolmio-ryhmä
Kähkönen, Tiia (2011)
Kähkönen, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli henkilöstön sitouttaminen ja tein kyselytutkimuksen Tampereen ammattikorkeakoulun Koulukadun restonomiopiskelijoille sekä Ravintolakolmio-ryhmän henkilökunnalle Helsinkiin. Kyselytutkimus toteutettiin huhtikuun 2011 aikana ja siihen vastasi kokonaisuudessaan 56 henkilöä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tulevaisuuden tekijöiden eli opiskelijoiden sitouttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja verrata tuloksia ammattilaisten eli Ravintolakolmio-ryhmän henkilökunnan vastauksiin.
Henkilöstön merkitys on erittäin tärkeä yritykselle, jotta se pysyisi mukana tiiviissä ja armottomassa kilpailussa. Yritys on juuri niin vahva kuin sen ”heikoin lenkki”, henkilöstön kehittämiseen täytyy panostaa ja antaa tukea, koska kehittämiseen kulutettu raha palaa todennäköisesti takaisin yritykseen uutena osaamisena ja innovointina.
Osaamisen tunnistaminen on myös tärkeää tulevaisuudessa, työvoimapula on odotettavissa, joten yritysten täytyy kehittää uusia keinoja jotta avainhenkilöt pysyisivät heidän palveluksessaan. Sitoutumiseen vaikuttaa moni eri tekijä, henkilökohtaiset mieltymykset ja halut, elämäntilanne sekä kehittymiseen liittyvät tarpeet. Henkilökohtaiset motivaatiokeinot tulevat yhä tärkeämmäksi tulevaisuudessa työpaikoilla, yritysten täytyy panostaa henkilöstönsä hyvinvointiin, jotta he jaksaisivat ja haluaisivat pysyä muutosten kuormittamassa työelämässä mahdollisimman pitkään mukana.
Teoriassa työssä käsitellään henkilöstön merkitystä yritykselle, sitouttamisen eri tapoja sekä lajeja, palkitsemista, motivoimista sekä edellä mainittujen tekijöiden vaikutusta sitoutumiseen. Kyselytutkimuksessa paljastui, että tärkein sitouttamistapa ei ole palkka vaan tunnustus tai kiitos tehdystä työstä. Tutkimus oli kvantitatiivinen, Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat vastasivat kyselytutkimukseen sähköisesti ja Ravintolakolmio-ryhmän henkilöstö lomakkeilla.
Henkilöstön merkitys on erittäin tärkeä yritykselle, jotta se pysyisi mukana tiiviissä ja armottomassa kilpailussa. Yritys on juuri niin vahva kuin sen ”heikoin lenkki”, henkilöstön kehittämiseen täytyy panostaa ja antaa tukea, koska kehittämiseen kulutettu raha palaa todennäköisesti takaisin yritykseen uutena osaamisena ja innovointina.
Osaamisen tunnistaminen on myös tärkeää tulevaisuudessa, työvoimapula on odotettavissa, joten yritysten täytyy kehittää uusia keinoja jotta avainhenkilöt pysyisivät heidän palveluksessaan. Sitoutumiseen vaikuttaa moni eri tekijä, henkilökohtaiset mieltymykset ja halut, elämäntilanne sekä kehittymiseen liittyvät tarpeet. Henkilökohtaiset motivaatiokeinot tulevat yhä tärkeämmäksi tulevaisuudessa työpaikoilla, yritysten täytyy panostaa henkilöstönsä hyvinvointiin, jotta he jaksaisivat ja haluaisivat pysyä muutosten kuormittamassa työelämässä mahdollisimman pitkään mukana.
Teoriassa työssä käsitellään henkilöstön merkitystä yritykselle, sitouttamisen eri tapoja sekä lajeja, palkitsemista, motivoimista sekä edellä mainittujen tekijöiden vaikutusta sitoutumiseen. Kyselytutkimuksessa paljastui, että tärkein sitouttamistapa ei ole palkka vaan tunnustus tai kiitos tehdystä työstä. Tutkimus oli kvantitatiivinen, Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat vastasivat kyselytutkimukseen sähköisesti ja Ravintolakolmio-ryhmän henkilöstö lomakkeilla.