Opiskelua tukevan pienryhmätoiminnan tarve Joensuun Normaalikoulun lukiossa
Tanskanen, Sirja; Saastamoinen, Minna (2011)
Tanskanen, Sirja
Saastamoinen, Minna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168100
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoimalle Minä Olen Tärkeä -projektille. Minä Olen Tärkeä -projekti aloitti toimintansa vuonna 2011 ja sen rahoittajana toimii Raha-automaattiyhdistys (RAY). Minä Olen Tärkeä -projektin kohderyhmänä ovat arat, vetäytyvät ja yksinäi-set lapset ja nuoret.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Minä Olen Tärkeä -projektin toteuttaman opiskelua tuke-van pienryhmätoiminnan tarpeellisuudesta Joensuun Normaalikoulun lukiolla. Tietoa tuotettiin sekä lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden että heidän opettajiensa näkökulmasta. Kyseinen pienryh-mätoiminta on sosiaalisesti vahvistavaa toimintaa, jonka tarkoituksena on saavuttaa niitä nuoria, joilla on vaikeuksia koulunkäynnissä tai sosiaalisissa suhteissa. Tutkimuksen päätehtävänä oli kartoittaa Joensuun Normaalikoulun lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden syrjäytymiseen johtavia riskiteki-jöitä sekä opiskelijoiden ja heidän opettajiensa mielipiteitä opiskelua tukevasta pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoima Minä Olen Tärkeä -projekti kehittää ja laajentaa omaa toimintaansa. Merkitys ammattialalle opinnäytetyössä oli tiedon tuottamisen lisäksi kolmannen sektorin ja lukion yhteistyön kehittämisessä. Opinnäytetyö luo pohjaa yhteistyölle kartoittamalla yhteistyön tarvetta. Kolmannen sektorin ja lukion yhteistyö on vasta aloitettu Joensuussa ja nuorten syrjäytyminen ja sen ehkäiseminen on ajankohtainen myös valtakunnallisissa keskusteluissa.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin kahden eri tutkimuksen avulla, joista molemmissa käytettiin kvantita-tiivista tutkimusmenetelmää. Molempien tutkimusten aineiston hankinnassa käytettiin survey-kyselyjä. Tutkimukset toteutettiin Joensuun Normaalikoulun lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille ja heidän opettajilleen. Sirja Tanskanen vastasi opiskelijoille tehdystä tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli kartoit-taa opiskelijoiden mahdollisia riskejä syrjäytymiseen. Minna Saastamoinen taas vastasi opettajille suunnatusta tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli kartoittaa opettajien mahdollista huolta lukion ensim-mäisen vuoden opiskelijoista ja opiskelijoiden tarpeesta opiskelua tukevalle pienryhmätoiminnalle.
Tutkimukset osoittivat, että Joensuun Normaalikoulun lukiolla on tarvetta Minä Olen Tärkeä -projektin järjestämälle opiskelua tukevalle pienryhmätoiminnalle. Tutkimusten mukaan Joensuun Normaalikoulun lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoissa on syrjäytymisen uhan alaisia opiskelijoita. Erityisesti huolta herättivät lukio-opintojen haasteellisuus, puutteelliset sosiaaliset suhteet, opettaja-oppilassuhteen heikkous sekä opiskelijoiden suuri opiskelun tuen tarve, johon lukiolla ei ole resursseja puuttua. Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoiman Minä Olen Tärkeä -projektin tulee kehittää opiskelua tukevaa pienryhmätoimintaa pitkäkestoiseksi ja kokonaisvaltaiseksi opiskelijan opiskelua ja yksilöllistymistä tukevaksi toiminnaksi, jolla tuetaan lukion tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Minä Olen Tärkeä -projektin toteuttaman opiskelua tuke-van pienryhmätoiminnan tarpeellisuudesta Joensuun Normaalikoulun lukiolla. Tietoa tuotettiin sekä lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden että heidän opettajiensa näkökulmasta. Kyseinen pienryh-mätoiminta on sosiaalisesti vahvistavaa toimintaa, jonka tarkoituksena on saavuttaa niitä nuoria, joilla on vaikeuksia koulunkäynnissä tai sosiaalisissa suhteissa. Tutkimuksen päätehtävänä oli kartoittaa Joensuun Normaalikoulun lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden syrjäytymiseen johtavia riskiteki-jöitä sekä opiskelijoiden ja heidän opettajiensa mielipiteitä opiskelua tukevasta pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoima Minä Olen Tärkeä -projekti kehittää ja laajentaa omaa toimintaansa. Merkitys ammattialalle opinnäytetyössä oli tiedon tuottamisen lisäksi kolmannen sektorin ja lukion yhteistyön kehittämisessä. Opinnäytetyö luo pohjaa yhteistyölle kartoittamalla yhteistyön tarvetta. Kolmannen sektorin ja lukion yhteistyö on vasta aloitettu Joensuussa ja nuorten syrjäytyminen ja sen ehkäiseminen on ajankohtainen myös valtakunnallisissa keskusteluissa.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin kahden eri tutkimuksen avulla, joista molemmissa käytettiin kvantita-tiivista tutkimusmenetelmää. Molempien tutkimusten aineiston hankinnassa käytettiin survey-kyselyjä. Tutkimukset toteutettiin Joensuun Normaalikoulun lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille ja heidän opettajilleen. Sirja Tanskanen vastasi opiskelijoille tehdystä tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli kartoit-taa opiskelijoiden mahdollisia riskejä syrjäytymiseen. Minna Saastamoinen taas vastasi opettajille suunnatusta tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli kartoittaa opettajien mahdollista huolta lukion ensim-mäisen vuoden opiskelijoista ja opiskelijoiden tarpeesta opiskelua tukevalle pienryhmätoiminnalle.
Tutkimukset osoittivat, että Joensuun Normaalikoulun lukiolla on tarvetta Minä Olen Tärkeä -projektin järjestämälle opiskelua tukevalle pienryhmätoiminnalle. Tutkimusten mukaan Joensuun Normaalikoulun lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoissa on syrjäytymisen uhan alaisia opiskelijoita. Erityisesti huolta herättivät lukio-opintojen haasteellisuus, puutteelliset sosiaaliset suhteet, opettaja-oppilassuhteen heikkous sekä opiskelijoiden suuri opiskelun tuen tarve, johon lukiolla ei ole resursseja puuttua. Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoiman Minä Olen Tärkeä -projektin tulee kehittää opiskelua tukevaa pienryhmätoimintaa pitkäkestoiseksi ja kokonaisvaltaiseksi opiskelijan opiskelua ja yksilöllistymistä tukevaksi toiminnaksi, jolla tuetaan lukion tavoitteiden toteutumista.