Haapamäen rautatiekylä : Kierros sota-ajan ja rautatien maisemiin Haapamäellä
Lehto, Leena (2011)
Lehto, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168095
Tiivistelmä
Kierros sota-ajan ja rautatiekylämiljöön maisemiin toteutettiin Haapamäen Höyryveturipuiston toimeksiannosta. Tavoitteena oli luoda uusi palvelu eli tuotteistaa uusi palvelujen muodostama paketti. Alkuperäisenä aiheena oli talvi- ja jatkosodan muistot Haapamäellä, mutta loppujen lopuksi siihen liitettiin vielä rautatiekylämiljöö. Opinnäytetyöntekijä suunnitteli ja toteutti kierroksen toimeksiantajan sekä muiden yhteistyökumppaneiden toiveet huomioiden.
Suunnitteluun ja tuotteistamisprosessiin käytettiin paljon aikaa ja niitä mietittiin huolella. Kohderyhminä paketille ovat lähinnä eläkeläis- ja sotahistoriasta kiinnostuneet ryhmät. Kierros sisältää kolme pääpalvelua: kahvituksen, lyhyen audiovisuaalisen esityksen sodasta ja Haapamäen sotahistoriasta sekä kävellen oppaan johdolla toteutetun kierroksen. Kierroksen pääkohteina ovat muun muassa asemanseudun pommitukset ja kylän entisajan asukkaat ja rakennukset.
Suunnittelu ja tarvekartoitukset toteutettiin kesän 2010 aikana. Kierrokselle oli selvästi kysyntää. Markkinointi aloitetaan ennen Höyryveturipuiston avautumista toukokuussa 2011.
Kierros testattiin yhdellä pienellä ryhmällä 31.3.2011. Testiryhmän antama palaute kierroksesta oli pääsääntöisesti positiivista ja kierrokselle asetetut tavoitteet saavutettiin melko hyvin.
Suunnitteluun ja tuotteistamisprosessiin käytettiin paljon aikaa ja niitä mietittiin huolella. Kohderyhminä paketille ovat lähinnä eläkeläis- ja sotahistoriasta kiinnostuneet ryhmät. Kierros sisältää kolme pääpalvelua: kahvituksen, lyhyen audiovisuaalisen esityksen sodasta ja Haapamäen sotahistoriasta sekä kävellen oppaan johdolla toteutetun kierroksen. Kierroksen pääkohteina ovat muun muassa asemanseudun pommitukset ja kylän entisajan asukkaat ja rakennukset.
Suunnittelu ja tarvekartoitukset toteutettiin kesän 2010 aikana. Kierrokselle oli selvästi kysyntää. Markkinointi aloitetaan ennen Höyryveturipuiston avautumista toukokuussa 2011.
Kierros testattiin yhdellä pienellä ryhmällä 31.3.2011. Testiryhmän antama palaute kierroksesta oli pääsääntöisesti positiivista ja kierrokselle asetetut tavoitteet saavutettiin melko hyvin.