WASTE - palautettujen tuotteiden seurantajärjestelmä
Kulju, Anssi (2011)
Kulju, Anssi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168037
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitettiin vaatimusmäärittelyn pohjalta järjestelmä, jolla voidaan ohjata ja seurata palautetuille tuotteille tehtyjä toimenpiteitä. Järjestelmä rakennettiin Veljekset Keskinen Oy:n käyttöön. Tavoitteena oli yhtenäistää erilaiset käytännöt takuuprosessien hoitamisessa sekä vähentää reklamaatioista aiheutuvaa työtä. Järjestelmä suunniteltiin käyttäjien toiveiden mukaisesti tarkoituksena tehdä mahdollisimman monipuolinen ja helppokäyttöinen työkalu tuotepalautusprosessien seuraamiseen ja hallintaan. Tärkeimpinä suunnittelulähtökohtina olivat virhetilanteiden ennakointi ja niiden välttäminen sekä tietojen pitäminen kaikkien saatavilla, jotta tuotteen käsittely ei pysähtyisi vastuussa olevan henkilön poissa ollessa. Järjestelmän nimi WASTE on akronyymi sanoista Warranty And Service Table Entries.
WASTE pyrittiin ottamaan testikäyttöön niin nopeasti kuin mahdollista, jotta mahdolliset viat ja lisäkehitystä vaativat ominaisuudet tulisivat heti ilmi. Ensimmäinen käyttöönotetussa versiossa oli vain välttämättömimmät toiminnot, kuten tietojen kirjaaminen ja takuukäsittelyiden tilaseuranta mutta jo nämä ominaisuudet riittivät monen tuotteen koko tuotepalautusprosessin hoitoon. Kun puutteet saatiin korjattua, voitiin järjestelmä ottaa laajemmin tuotantokäyttöön.
Ilman hyvin organisoitua ja keskitettyä järjestelmää reklamaatiotietojen käsittely ja arkistointi on vaikeaa ja työlästä. Työtä lisää myös se, että usein samoja tietoja joudutaan kirjaamaan useampaan kertaan, koska niitä ei ole missään valmiina. WASTE:ssa suurin työ on käyttöönoton yhteydessä tehtävä alkutietojen kirjaaminen järjestelmään. Kun tämä on tehty, ohjelma tietää, miten mikäkin tuote käsitellään ja kysyy palautuskäsittelyn alussa ainoastaan tarpeelliset tiedot prosessista. Käyttäjän ei esimerkiksi tarvitse itse tietää, mitä tuotteelle tapahtuu vastaanottamisen jälkeen tai mihin huoltoliikkeeseen tuote pitäisi lähettää.
WASTE pyrittiin ottamaan testikäyttöön niin nopeasti kuin mahdollista, jotta mahdolliset viat ja lisäkehitystä vaativat ominaisuudet tulisivat heti ilmi. Ensimmäinen käyttöönotetussa versiossa oli vain välttämättömimmät toiminnot, kuten tietojen kirjaaminen ja takuukäsittelyiden tilaseuranta mutta jo nämä ominaisuudet riittivät monen tuotteen koko tuotepalautusprosessin hoitoon. Kun puutteet saatiin korjattua, voitiin järjestelmä ottaa laajemmin tuotantokäyttöön.
Ilman hyvin organisoitua ja keskitettyä järjestelmää reklamaatiotietojen käsittely ja arkistointi on vaikeaa ja työlästä. Työtä lisää myös se, että usein samoja tietoja joudutaan kirjaamaan useampaan kertaan, koska niitä ei ole missään valmiina. WASTE:ssa suurin työ on käyttöönoton yhteydessä tehtävä alkutietojen kirjaaminen järjestelmään. Kun tämä on tehty, ohjelma tietää, miten mikäkin tuote käsitellään ja kysyy palautuskäsittelyn alussa ainoastaan tarpeelliset tiedot prosessista. Käyttäjän ei esimerkiksi tarvitse itse tietää, mitä tuotteelle tapahtuu vastaanottamisen jälkeen tai mihin huoltoliikkeeseen tuote pitäisi lähettää.