Kulturproducent
Weissman, Thomas (2011)
Weissman, Thomas
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157978
Tiivistelmä
Teater Mestola tunsi tarvetta etsiä uusia markkinoita suomenruotsalaiselle
teatterille Norjassa ja Ruotsissa. Ryhmä halusi tutkia onko suomenruotsalaiselle teatterille yleisöä muissa pohjoismaissa, kun markkinat Suomen pääkaupunginseudulla näyttivät supistuvan. Keväällä 2010 ilmaantui mahdollisuus viedä esitys Eugen Schauman Osloon ja Tukholmaan. Finsk-Norsk institutet ja Teater Mestola vastasivat yhdessä kiertueesta. Esitys näytettiin kaksi kertaa Grusomhetens Teaterilla Oslossa sekä kaksi kertaa Teater Perolla Tukholmassa.
Opinnäytetyöni on raportti tästä projektista. Tarkoitus on luoda Teater Mestolalle pilotti, jota voidaan myöhemmin käyttää mallina mahdollisesti jatkuvassa kansainvälisessä toiminnassa. Työni perustuu käyttämäni kirjallisuuden lisäksi pääosin omiin työkokemuksiini, joita olen kerännyt vuosien varrella teatterituotantojen parissa. Teen raportin tilaustyönä Teater Mestolalle.
Kiertue oli menestys. Teater Mestola sai selvän vastauksen kysymykseen, onko suomenruotsalaiselle teatterille yleisöä Ruotsissa ja Norjassa: kyllä on!
Parasta projektissa ”Pohjoismainen kiertue esityksellä Eugen Schauman”, ja ylipäätään työnteossa Teater Mestolassa, on ollut se, että meillä on koko ajan ollut hauskaa. Meillä on työryhmässä hyvä yhteenkuuluvuus eikä riitoja oikeastaan ole ollut. Kun työskentelee ryhmässä ja vielä vapaalla teatterikentällä, jossa palkka ei aina ole varma asia, on ilmapiirillä hyvin suuri merkitys. Tämän kanssa meillä ei ollut lainkaan ongelmia. Lyhyesti sanottuna: vaikka projekti oli niin tuotannollisesti kuin taloudellisestikin menestys, on tämän kaltaisia hankkeita aivan turha toteuttaa, jos prosessista ei nauti.
teatterille Norjassa ja Ruotsissa. Ryhmä halusi tutkia onko suomenruotsalaiselle teatterille yleisöä muissa pohjoismaissa, kun markkinat Suomen pääkaupunginseudulla näyttivät supistuvan. Keväällä 2010 ilmaantui mahdollisuus viedä esitys Eugen Schauman Osloon ja Tukholmaan. Finsk-Norsk institutet ja Teater Mestola vastasivat yhdessä kiertueesta. Esitys näytettiin kaksi kertaa Grusomhetens Teaterilla Oslossa sekä kaksi kertaa Teater Perolla Tukholmassa.
Opinnäytetyöni on raportti tästä projektista. Tarkoitus on luoda Teater Mestolalle pilotti, jota voidaan myöhemmin käyttää mallina mahdollisesti jatkuvassa kansainvälisessä toiminnassa. Työni perustuu käyttämäni kirjallisuuden lisäksi pääosin omiin työkokemuksiini, joita olen kerännyt vuosien varrella teatterituotantojen parissa. Teen raportin tilaustyönä Teater Mestolalle.
Kiertue oli menestys. Teater Mestola sai selvän vastauksen kysymykseen, onko suomenruotsalaiselle teatterille yleisöä Ruotsissa ja Norjassa: kyllä on!
Parasta projektissa ”Pohjoismainen kiertue esityksellä Eugen Schauman”, ja ylipäätään työnteossa Teater Mestolassa, on ollut se, että meillä on koko ajan ollut hauskaa. Meillä on työryhmässä hyvä yhteenkuuluvuus eikä riitoja oikeastaan ole ollut. Kun työskentelee ryhmässä ja vielä vapaalla teatterikentällä, jossa palkka ei aina ole varma asia, on ilmapiirillä hyvin suuri merkitys. Tämän kanssa meillä ei ollut lainkaan ongelmia. Lyhyesti sanottuna: vaikka projekti oli niin tuotannollisesti kuin taloudellisestikin menestys, on tämän kaltaisia hankkeita aivan turha toteuttaa, jos prosessista ei nauti.