Kiusataanko teidän luokassa? - Yhdeksännen luokan oppilaiden kuvaus koulukiusaamisesta
Palovaara, Hanna (2011)
Palovaara, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147931
Tiivistelmä
On todella harvinaista, jos koulussa ei esiinny kiusaamista. Jokaisen koulun on laadittava suunnitelma siitä, miten koulukiusaamista ehkäistään ja miten siihen puututaan. Kiusaamista on monia eri muotoja ja eri ihmiset ymmärtävät kiusaamisen eri tavoin. Aivan kuten kiusaamisen muodot ovat hyvin moninaisia, myöskään sen syyt ja seuraukset eivät ole yksiselitteisiä.
Pohjana tutkimukselle on käytetty teoriatietoa nuoren kehityksestä, kouluympäristöstä, ryhmän muodostumisesta sekä koulukiusaamisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö tietyssä luokassa kiusaamista ja miten siihen on puututtu. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty, millainen luokkahenki luokassa on. Tutkimuskohteena olivat Iitin yläkoulun tietyn yhdeksännen luokan oppilaat ja heidän luokanvalvojansa. Oppilaat kirjoittivat ohjatun kirjoitelman ja luokanvalvoja vastasi luokkaa koskeviin kysymyksiin kirjallisesti. Tutkimus oli laadullinen ja kirjoitelmien perusteella laadittiin kuvaus luokan luokkahengestä, koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta.
Tutkimustulosten mukaan suuri osa oppilaista koki luokkahengen hyvänä. Osassa kirjoitelmista luokkahenki kuvattiin kuitenkin huonoksi ja luokassa esiintyi kiusaamista. Kiusaamistapauksiin oli aikaisempina vuosina puututtu, mutta se oli lopettanut kiusaamisen vain hetkellisesti.
Pohjana tutkimukselle on käytetty teoriatietoa nuoren kehityksestä, kouluympäristöstä, ryhmän muodostumisesta sekä koulukiusaamisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö tietyssä luokassa kiusaamista ja miten siihen on puututtu. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty, millainen luokkahenki luokassa on. Tutkimuskohteena olivat Iitin yläkoulun tietyn yhdeksännen luokan oppilaat ja heidän luokanvalvojansa. Oppilaat kirjoittivat ohjatun kirjoitelman ja luokanvalvoja vastasi luokkaa koskeviin kysymyksiin kirjallisesti. Tutkimus oli laadullinen ja kirjoitelmien perusteella laadittiin kuvaus luokan luokkahengestä, koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta.
Tutkimustulosten mukaan suuri osa oppilaista koki luokkahengen hyvänä. Osassa kirjoitelmista luokkahenki kuvattiin kuitenkin huonoksi ja luokassa esiintyi kiusaamista. Kiusaamistapauksiin oli aikaisempina vuosina puututtu, mutta se oli lopettanut kiusaamisen vain hetkellisesti.