Kappaletavaralogistiikan tehostaminen ja palvelun parantaminen Steveco Oy:llä
Seppä, Ilmari (2011)
Seppä, Ilmari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137853
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tutkittu Steveco Oy:n kappaletavaralogistiikkaan liittyviä ongelmakohtia sekä kehitetty sisäisen toimitusketjun toimintaa. Samalla on koetettu parantaa asiakaspalvelua osana toimitusketjua. Työn painopiste oli erityisesti paperiteollisuuden tuotteiden toimittamisessa tehtaalta varastoille kappaletavara-autoilla.
Työhön käytettävää materiaalia kerättiin tutustumalla yrityksen toimintaan ja seuraamalla kappaletavaralogistiikkaan liittyvien työtehtävien toteuttamista käytännön tasolla. Eri tehtävissä toimivia työntekijöitä haastateltiin, ja lisäksi tehtiin omia havaintoja mahdollisista ongelmakohdista. Apuna käytettiin myös Stevecon omaa tietokantaa, jonka pohjalta luotiin erilaisia tilastoja. Kerättyjä tietoja analysoitiin yhdessä Stevecon Mussalon yksikön johtohenkilöiden kanssa.
Aluksi työtä varten etsittiin kaikki keskeisimmät toimitusketjuun liittyvät ongelmakohdat kappaletavaralogistiikan ympäriltä. Kriittisimmäksi ongelmakohdaksi osoittautui ajoneuvoseuranta, johon työssä pääosin keskityttiin. Tutkimusten perusteella saapuvien kappaletavara-autojen arvioidut saapumisajat poikkesivat todellisuudesta huomattavasti, mikä aiheutti ongelmia moneen muuhun toimitusketjun osaan sekä palvelutasoon.
Ajoneuvoseurannan vaikutus koko toimitusketjuun sekä palvelutasoon oli huomattava, minkä perusteella sen parantamista pidettiin tärkeänä. Lyhyen aikavälin ja jäykän organisaatiorakenteen puitteissa tehtiin Stevecolle vaihtoehtoisia ratkaisumalleja asioiden korjaamiseksi. Keskeisenä tavoitteena ratkaisumalleilla oli ennustettavuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen toimitusketjussa sekä toiminnan vieminen lähemmäs prosessimaista toimintaa.
Työhön käytettävää materiaalia kerättiin tutustumalla yrityksen toimintaan ja seuraamalla kappaletavaralogistiikkaan liittyvien työtehtävien toteuttamista käytännön tasolla. Eri tehtävissä toimivia työntekijöitä haastateltiin, ja lisäksi tehtiin omia havaintoja mahdollisista ongelmakohdista. Apuna käytettiin myös Stevecon omaa tietokantaa, jonka pohjalta luotiin erilaisia tilastoja. Kerättyjä tietoja analysoitiin yhdessä Stevecon Mussalon yksikön johtohenkilöiden kanssa.
Aluksi työtä varten etsittiin kaikki keskeisimmät toimitusketjuun liittyvät ongelmakohdat kappaletavaralogistiikan ympäriltä. Kriittisimmäksi ongelmakohdaksi osoittautui ajoneuvoseuranta, johon työssä pääosin keskityttiin. Tutkimusten perusteella saapuvien kappaletavara-autojen arvioidut saapumisajat poikkesivat todellisuudesta huomattavasti, mikä aiheutti ongelmia moneen muuhun toimitusketjun osaan sekä palvelutasoon.
Ajoneuvoseurannan vaikutus koko toimitusketjuun sekä palvelutasoon oli huomattava, minkä perusteella sen parantamista pidettiin tärkeänä. Lyhyen aikavälin ja jäykän organisaatiorakenteen puitteissa tehtiin Stevecolle vaihtoehtoisia ratkaisumalleja asioiden korjaamiseksi. Keskeisenä tavoitteena ratkaisumalleilla oli ennustettavuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen toimitusketjussa sekä toiminnan vieminen lähemmäs prosessimaista toimintaa.