Saattohoitopavelun myynnin aloittaminen : Lahden kaupunginsairaala osasto L62
Hasu-Lehtovirta, Pirjo (2011)
Hasu-Lehtovirta, Pirjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137851
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Lahden Kaupunginsairaalan osasto L62 tarjoaman saattohoitopalvelun markkinoinnin aloittamista. Tehtävän tarkoituksen on selvittää kuinka olemassa olevaa perusterveydenhuollon osastolla suoritettavaa hyvää erikoisosaamista voidaan markkinoida ja tarjota kaupungin ulkopuolelle.
Saattohoito kuuluu luontevana osana sairaanhoitoa, mutta liiketalousosaamisen ja kuoleman yhdistämisestä ei ole tehty aiemmin tutkimusta, vaikka palvelua markkinoidaan esimerkiksi erilaisten säätiöpohjaisten toimijoiden taholta.
Toimintatutkimus on suoritettu kesän ja syksyn 2010 aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää palvelun hinta, jolla sitä voidaan myydä. Laskemia saatiin suoritettua mittaamalla potilaan hoitoon käytettyä aikaa ja laskemalla erilaisia lääkekuluja. Monimetelmäistä tutkimusta tukee tehtävään suoritetut haastattelut sekä puhelut, joiden avulla markkinointi-asiaa saatiin vietyä eteenpäin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan palvelua, asiakkuutta ja markkinointia. Niihin pyritään löytämään vastuksia empiriaosuudessa. Tuotteistaminen on osa uutta julkisen toiminnan kontekstia, sen opettelu vie aikansa ja onnistumista voidaan arvioida tulevaisuudessa. Tuotteistus kuuluu osaksi markkinointia, koska on tärkeää tuntea markkinoitava tuote tai palvelu ja tarkkaan tiedettävä syntyvät kustannukset jotka pyritään kattamaan. Empiriaosuudessa käsitellään saattohoitoa ja siihen liittyviä määritelmiä, sekä esitetään osaston L62 palveluprosessi.
Markkinointi ja sen aloittaminen osoittautuivat tehtävää tehtäessä vaikeiksi, julkisella sektorilla toimittaessa on opeteltava uusia toimintatapoja ja oltava entistä innovatiivisempia tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen pyrittäessä.
Saattohoito kuuluu luontevana osana sairaanhoitoa, mutta liiketalousosaamisen ja kuoleman yhdistämisestä ei ole tehty aiemmin tutkimusta, vaikka palvelua markkinoidaan esimerkiksi erilaisten säätiöpohjaisten toimijoiden taholta.
Toimintatutkimus on suoritettu kesän ja syksyn 2010 aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää palvelun hinta, jolla sitä voidaan myydä. Laskemia saatiin suoritettua mittaamalla potilaan hoitoon käytettyä aikaa ja laskemalla erilaisia lääkekuluja. Monimetelmäistä tutkimusta tukee tehtävään suoritetut haastattelut sekä puhelut, joiden avulla markkinointi-asiaa saatiin vietyä eteenpäin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan palvelua, asiakkuutta ja markkinointia. Niihin pyritään löytämään vastuksia empiriaosuudessa. Tuotteistaminen on osa uutta julkisen toiminnan kontekstia, sen opettelu vie aikansa ja onnistumista voidaan arvioida tulevaisuudessa. Tuotteistus kuuluu osaksi markkinointia, koska on tärkeää tuntea markkinoitava tuote tai palvelu ja tarkkaan tiedettävä syntyvät kustannukset jotka pyritään kattamaan. Empiriaosuudessa käsitellään saattohoitoa ja siihen liittyviä määritelmiä, sekä esitetään osaston L62 palveluprosessi.
Markkinointi ja sen aloittaminen osoittautuivat tehtävää tehtäessä vaikeiksi, julkisella sektorilla toimittaessa on opeteltava uusia toimintatapoja ja oltava entistä innovatiivisempia tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen pyrittäessä.