Sökoptimering : Hur öka synligheten på webben
Berger, Konstantin (2011)
Berger, Konstantin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137828
Tiivistelmä
Det finns miljoner sidor på internet, därför är det viktigt att veta hur man kan öka synligheten och få en sida att synas på sökmotorerna. Denna studie går ut på att forska hur olika delar av en webbsida påverkar sökoptimeringen av sidan. Att sökoptimera en webbsida innebär inte bara att göra tekniska ändringar i själva koden utan också ändringar i strukturen och sidans innehåll.
Syftet med denna forskning är att ge en inblick hur sökmotorerna fungerar och vad som påverkar en sidas förmåga att synas i dem. Hur man bygger upp en välstrukturerad sida så att den möjligast bra kan hittas med hjälp av en sökmotor.
Det finns en hel del information om vilka faktorer påverkar sökmotorerna. Forskningen går ut på att tolka den information som finns tillhanda och få en uppfattning om vilka faktorer som påverkar sökoptimeringen och varför just dessa faktorer ger resultat.
Genom att känna till sökoptimering kan man förstå varför en del av sidorna på nätet rangordnas högt på sökmotorernas listor och varför en del inte blir lika högt rangordnade.
Frågan lyder ”är det möjligt att få en webbsida att rangordnas högt utan av att måsta betala någon att göra det”. There are millions of webpages on the internet, so visibility and how the site is found are key things when designing or building a webpage. The aim of this study is to build an
understanding about search engine optimization. I will study the elements that are essential for making a webpage visible on the web.
The aim of this thesis is to give an insight how search engines work and what affect the visibility of a site. How to build a well-structured site that search engines can easily find.
There is a lot of information about how to use search engine optimization, this study is to interpret the facts and make a perception of the key thing that effect search engine optimization.
By knowing the key facts that interpret search engine optimization one can understand why some of the sites on the web rank higher on search engines and some doesn’t rank at
all. The key question is “is it possible to optimize a website without using a company that
is specialized in search engine optimization to get high ranking on search engines”.
Syftet med denna forskning är att ge en inblick hur sökmotorerna fungerar och vad som påverkar en sidas förmåga att synas i dem. Hur man bygger upp en välstrukturerad sida så att den möjligast bra kan hittas med hjälp av en sökmotor.
Det finns en hel del information om vilka faktorer påverkar sökmotorerna. Forskningen går ut på att tolka den information som finns tillhanda och få en uppfattning om vilka faktorer som påverkar sökoptimeringen och varför just dessa faktorer ger resultat.
Genom att känna till sökoptimering kan man förstå varför en del av sidorna på nätet rangordnas högt på sökmotorernas listor och varför en del inte blir lika högt rangordnade.
Frågan lyder ”är det möjligt att få en webbsida att rangordnas högt utan av att måsta betala någon att göra det”.
understanding about search engine optimization. I will study the elements that are essential for making a webpage visible on the web.
The aim of this thesis is to give an insight how search engines work and what affect the visibility of a site. How to build a well-structured site that search engines can easily find.
There is a lot of information about how to use search engine optimization, this study is to interpret the facts and make a perception of the key thing that effect search engine optimization.
By knowing the key facts that interpret search engine optimization one can understand why some of the sites on the web rank higher on search engines and some doesn’t rank at
all. The key question is “is it possible to optimize a website without using a company that
is specialized in search engine optimization to get high ranking on search engines”.