Autopesuloiden jätevedet : näytteenotto- ja analyysisuunnitelma VESITURVA-hanketta varten
Hakala, Janne (2011)
Hakala, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137811
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia näytteenotto- ja analyysisuunnitelma autopesuloiden jätevesille VESITURVA-hanketta varten. VESITURVA-hankkeen tavoitteena on kehittää biologisia jätevedenpuhdistusprosesseja poistamaan jätevedessä pieninä pitoisuuksina esiintyviä vierasaineita.
Autopesulat sijaitsevat usein huoltoasemien yhteydessä ja niissä pestään vuosittain noin 10 miljoonaa autoa. Autopesulat eivät tarvitse ympäristölupaa, mutta niiden toimintaa säätelevät erilaiset määräykset. Huoltoasemia velvoittava Öljyalan Keskusliiton opas asettaa määräyksiä pesuloissa käytettäville kemikaaleille ja jäteveden käsittelylle. Autopesulat ja kemikaalivalmistajat voivat hakea myös pohjoismaista ympäristömerkkiä, jolloin vaatimukset ovat tiukempia.
Autopesuloiden päästöt ovat peräisin autojen pinnalta olevasta liasta, pesulaitteistosta ja autosta irtoavaista aineista sekä käytettävistä kemikaaleista. Autopesula on varustettava hiekanerottimella, öljynerottimella ja näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivolla. Kuitenkin moniin autopesuloihin on asennettu tehokkaampia jäteveden puhdistuslaitteita, jolloin jätevesipäästöt vähenevät tai niitä ei tule lainkaan.
Autopesuloista tutkittavilla jätevesinäytteillä saadaan tietoa suljetun jätevedenkäsittelyjärjestelmän ja hiekan- ja öljynerottimen vaikutuksesta esiintyviin vierasaineisiin. Tutkittavia parametreja ovat pH, sähkönjohtavuus, kemiallinen hapenkulutus, biokemiallinen hapenkulutus, kiintoaines, DEHP, öljyt ja rasvat, Bisfenoli A ja HHCB.
Hankkeeseen tuli mukaan tarvittava määrä autopesuloita, joille tehtiin näytteenottosuunnitelma ja aikataulu, ja tutkittaville parametreille tehtiin analyysisuunnitelmat, jotka esitellään opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä pohditaan myös mahdollisia näytteenottoon ja analytiikkaan sisältyviä virhetekijöitä.
Autopesulat sijaitsevat usein huoltoasemien yhteydessä ja niissä pestään vuosittain noin 10 miljoonaa autoa. Autopesulat eivät tarvitse ympäristölupaa, mutta niiden toimintaa säätelevät erilaiset määräykset. Huoltoasemia velvoittava Öljyalan Keskusliiton opas asettaa määräyksiä pesuloissa käytettäville kemikaaleille ja jäteveden käsittelylle. Autopesulat ja kemikaalivalmistajat voivat hakea myös pohjoismaista ympäristömerkkiä, jolloin vaatimukset ovat tiukempia.
Autopesuloiden päästöt ovat peräisin autojen pinnalta olevasta liasta, pesulaitteistosta ja autosta irtoavaista aineista sekä käytettävistä kemikaaleista. Autopesula on varustettava hiekanerottimella, öljynerottimella ja näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivolla. Kuitenkin moniin autopesuloihin on asennettu tehokkaampia jäteveden puhdistuslaitteita, jolloin jätevesipäästöt vähenevät tai niitä ei tule lainkaan.
Autopesuloista tutkittavilla jätevesinäytteillä saadaan tietoa suljetun jätevedenkäsittelyjärjestelmän ja hiekan- ja öljynerottimen vaikutuksesta esiintyviin vierasaineisiin. Tutkittavia parametreja ovat pH, sähkönjohtavuus, kemiallinen hapenkulutus, biokemiallinen hapenkulutus, kiintoaines, DEHP, öljyt ja rasvat, Bisfenoli A ja HHCB.
Hankkeeseen tuli mukaan tarvittava määrä autopesuloita, joille tehtiin näytteenottosuunnitelma ja aikataulu, ja tutkittaville parametreille tehtiin analyysisuunnitelmat, jotka esitellään opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä pohditaan myös mahdollisia näytteenottoon ja analytiikkaan sisältyviä virhetekijöitä.