Kirjaston merkitys lapsiperheille : valtakunnallinen kyselytutkimus alle kouluikäisten lasten vanhemmille
Vihonen, Saija (2011)
Vihonen, Saija
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa alle kouluikäisten lasten vanhempien mielipiteitä
lastenkirjastopalveluista. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä kirjasto heille merkitsee, miten ja
miksi he käyttävät tai eivät käytä sitä, millaisena he näkevät lastenkirjastopalvelujen
tämänhetkisen tilan, mihin he ovat tyytyväisiä ja mitkä seikat kaipaisivat muutosta. Tutkielman teoreettinen osuus käsitteli aihetta yleiseltä kannalta. Osuudessa käsiteltiin
lapsiasiakkaiden osuutta kirjastonkäyttäjinä, lukemisen ja satujen merkitystä lapsen kehitykselle, lastenkirjastoaatteen taivalta 1800-luvulta nykypäivään ja lastenkirjastoa osana
kuntien muita kulttuuripalveluita.
Työn tutkimusosuus toteutettiin Internetissä vastattavissa olleen puolistukturoidun
kyselylomakkeen avulla. Kysely rakennettiin Webropol-ohjelmalla ja siitä tiedotettiin
maakuntakirjastojen Internet-sivuilla sekä lapsiperheaiheisilla Internetin keskustelupalstoilla.
Kysely sisälsi kysymyksiä koskien vastaajien taustatietoja, perheen yhteistä ajanviettoa,
vanhemman suhdetta kirjastoon, lastenkirjastopalveluiden käyttöä, kirjaston merkitystä ja
toiveita kirjastoa kohtaan. Kyselyssä otettiin huomioon myös kirjaston ei-käyttäjät; alkupään
kartoittavien kysymysten jälkeen kysely jakaantui käyttäjien ja ei-käyttäjien haaroihin. Kyselyyn
vastasi reilun kuukauden aikana 618 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset olivat positiiviset: lastenkirjastopalveluihin ollaan yleisesti ottaen
tyytyväisiä. Kirjaston tarjoamat peruspalvelut ja palvelujen maksuttomuus koetaan kaikkein
oleellisimmiksi seikoiksi, ja kirjastonkäytöllä nähdään olevan monia tärkeitä merkityksiä lapsen
kehittyksessä. Pelko kirjastonkäytön vähenemisestä vaikuttaisi tutkimuksen perusteella melko
aiheettomalta.
lastenkirjastopalveluista. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä kirjasto heille merkitsee, miten ja
miksi he käyttävät tai eivät käytä sitä, millaisena he näkevät lastenkirjastopalvelujen
tämänhetkisen tilan, mihin he ovat tyytyväisiä ja mitkä seikat kaipaisivat muutosta. Tutkielman teoreettinen osuus käsitteli aihetta yleiseltä kannalta. Osuudessa käsiteltiin
lapsiasiakkaiden osuutta kirjastonkäyttäjinä, lukemisen ja satujen merkitystä lapsen kehitykselle, lastenkirjastoaatteen taivalta 1800-luvulta nykypäivään ja lastenkirjastoa osana
kuntien muita kulttuuripalveluita.
Työn tutkimusosuus toteutettiin Internetissä vastattavissa olleen puolistukturoidun
kyselylomakkeen avulla. Kysely rakennettiin Webropol-ohjelmalla ja siitä tiedotettiin
maakuntakirjastojen Internet-sivuilla sekä lapsiperheaiheisilla Internetin keskustelupalstoilla.
Kysely sisälsi kysymyksiä koskien vastaajien taustatietoja, perheen yhteistä ajanviettoa,
vanhemman suhdetta kirjastoon, lastenkirjastopalveluiden käyttöä, kirjaston merkitystä ja
toiveita kirjastoa kohtaan. Kyselyssä otettiin huomioon myös kirjaston ei-käyttäjät; alkupään
kartoittavien kysymysten jälkeen kysely jakaantui käyttäjien ja ei-käyttäjien haaroihin. Kyselyyn
vastasi reilun kuukauden aikana 618 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset olivat positiiviset: lastenkirjastopalveluihin ollaan yleisesti ottaen
tyytyväisiä. Kirjaston tarjoamat peruspalvelut ja palvelujen maksuttomuus koetaan kaikkein
oleellisimmiksi seikoiksi, ja kirjastonkäytöllä nähdään olevan monia tärkeitä merkityksiä lapsen
kehittyksessä. Pelko kirjastonkäytön vähenemisestä vaikuttaisi tutkimuksen perusteella melko
aiheettomalta.