Crisis Resource Management som teori och praktik i den prehospitala vården : - En deltagande observation
Holmström, Linda; Stenfors, Johanna (2011)
Holmström, Linda
Stenfors, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127686
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aie on kirjallisuustarkastelun avulla kartoittaa millainen käytös sairaalan ulkopuolisessa työskentelyssä täyttää Crisis Resource Management kriteerit, sekä osallistuvalla havainnoinnilla löytää vastaus siihen miten kommunikaatiota ja johtajuutta käytetään ensihoitajien ryhmätyöskentelyssä suhteessa Crisis Resource Management-teoriaan.
CRM:n tarkoitus on ehkäistä ei-teknisten osaamisten puutteiden aiheuttamia hoitovirheitä. Parantaakseen potilasturvallisuutta tutkimus kartoittaa kirjallisuustarkastelusta saatuja osa-alueita joilla on suurin merkitys CRM:n kannalta, sekä ovat havainnollistettavissa, ja tutkii miten nämä täyttyvät sairaalan ulkopuolisessa käytännössä. Tutkimuksessa käytetyt osa-alueet ovat kommunikaatio, johtajuus sekä ryhmätyöskentely. Tutkijat havainnoivat 18 hälytysajoa hoitotason ambulansseissa Itä Uudenmaan Pelastuslaitoksella. Tukimustulokset analysoidaan havainnointilomakkeen avulla. Havainnointilomake kehitettiin tähän tutkimukseen jotta tulokset olisivat mahdollisimman luotettavia ja jotta niitä pystyttäisiin analysoimaan loogisemmin.
Crisis Resource Managementia on pääasiallisesti sovellettu sairaaloihin. Tästä syystä luotettavaa tutkimusmateriaalia CRM:n soveltamisesta ensihoitajien työhön on suhteellisen vähän. Tutkijat kartoittivat ensin hyvän CRM käytännön kriteerejä sairaalan sisäisessä työssä, ja tämän jälkeen kehitettiin havainnointilomake joka käsitti sairaalan ulkopuolisen työn CRM kriteerejä. Osallistuvat havainnoinnit osoittivat että ei tekniset taidot sairaalan ulkopuolella ovat paranneltavissa. Tulokset perustuvat pieneen otteeseen ja siksi yleispitäviä johtopäätöksiä ei voida tehdä.
Tutkimuksen tuloksiin nojaten voidaan silti sanoa että kiinnittämällä enemmän huomiota CRM:n teoreettiseen osaamiseen voitaisiin nähdä parannusta ryhmätyöskentelyssä ja tämä voisi vuorostaan heijastua positiivisesti myös sairaalan ulkopuoliseen potilasturvallisuuteen.
CRM:n tarkoitus on ehkäistä ei-teknisten osaamisten puutteiden aiheuttamia hoitovirheitä. Parantaakseen potilasturvallisuutta tutkimus kartoittaa kirjallisuustarkastelusta saatuja osa-alueita joilla on suurin merkitys CRM:n kannalta, sekä ovat havainnollistettavissa, ja tutkii miten nämä täyttyvät sairaalan ulkopuolisessa käytännössä. Tutkimuksessa käytetyt osa-alueet ovat kommunikaatio, johtajuus sekä ryhmätyöskentely. Tutkijat havainnoivat 18 hälytysajoa hoitotason ambulansseissa Itä Uudenmaan Pelastuslaitoksella. Tukimustulokset analysoidaan havainnointilomakkeen avulla. Havainnointilomake kehitettiin tähän tutkimukseen jotta tulokset olisivat mahdollisimman luotettavia ja jotta niitä pystyttäisiin analysoimaan loogisemmin.
Crisis Resource Managementia on pääasiallisesti sovellettu sairaaloihin. Tästä syystä luotettavaa tutkimusmateriaalia CRM:n soveltamisesta ensihoitajien työhön on suhteellisen vähän. Tutkijat kartoittivat ensin hyvän CRM käytännön kriteerejä sairaalan sisäisessä työssä, ja tämän jälkeen kehitettiin havainnointilomake joka käsitti sairaalan ulkopuolisen työn CRM kriteerejä. Osallistuvat havainnoinnit osoittivat että ei tekniset taidot sairaalan ulkopuolella ovat paranneltavissa. Tulokset perustuvat pieneen otteeseen ja siksi yleispitäviä johtopäätöksiä ei voida tehdä.
Tutkimuksen tuloksiin nojaten voidaan silti sanoa että kiinnittämällä enemmän huomiota CRM:n teoreettiseen osaamiseen voitaisiin nähdä parannusta ryhmätyöskentelyssä ja tämä voisi vuorostaan heijastua positiivisesti myös sairaalan ulkopuoliseen potilasturvallisuuteen.