Ruokalistan uudistaminen : Hotelli-ravintola Martinhovi
Tuominen, Mira (2011)
Tuominen, Mira
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127652
Tiivistelmä
Hotelli-ravintola Martinhovi on pieni majoitus- ja ravitsemispalveluita tarjoava yritys Raisiossa, jonka ravintolan a la carte – ruoan myynti on huono. Opinnäytetyöni tavoitteena oli analysoida Hotelli-ravintola Martinhovin nykyistä a la carte -listaa ja luoda sen pohjalta uusi, toimivampi ja ennen kaikkea tuottavampi ruokalista. Tarkoituksena oli laatia uusi ruokalista, jota markkinoitiin ja myyntiä seurattiin, jotta saatiin realistiset tulokset prosessin onnistumisesta. Prosessi eteni Tapio Rissasen tuotekehitysprosessin mallia mukaillen. Työ on luonteeltaan toiminnallinen ja mukailee niin toimintatutkimuksen kuin tapaustutkimuksenkin piirteitä.
Tuotekehitysprosessi eteni suunnitelmien mukaan ja tulokset saatiin maaliskuun 2011 myyntiä seuraten. Tavoitteena oli 30 prosentin myynnin nousu ensimmäisen kuukauden aikana. Vähäisestä markkinoinnista huolimatta tulokset ylittivät asetetut tavoitteet ja myynti kasvoi vanhan listan ajoilta 70 prosenttia.
Tuotekehitysprosessi onnistui odotusten mukaisesti ja siitä saatavat hyödyt vaikuttavat vielä prosessin jälkeenkin. Prosessia on kuitenkin jatkettava yrityksessä itsenäisesti, sillä lisämarkkinoinnin avulla myyntiä saadaan oletettavasti lisää ja myynti pystytään vakiinnuttamaan. Tämän työn mukana saatiin yritykseen myös ammatillista näkökulmaa tuotekehitykseen sekä markkinoinnin merkitykseen. Myös ruokalistasuunnittelusta ja hinnoittelusta yrittäjät saavat hyvää ja käyttökelpoista tietoa, jota hyödyntää jatkossa.
Tuotekehitysprosessi eteni suunnitelmien mukaan ja tulokset saatiin maaliskuun 2011 myyntiä seuraten. Tavoitteena oli 30 prosentin myynnin nousu ensimmäisen kuukauden aikana. Vähäisestä markkinoinnista huolimatta tulokset ylittivät asetetut tavoitteet ja myynti kasvoi vanhan listan ajoilta 70 prosenttia.
Tuotekehitysprosessi onnistui odotusten mukaisesti ja siitä saatavat hyödyt vaikuttavat vielä prosessin jälkeenkin. Prosessia on kuitenkin jatkettava yrityksessä itsenäisesti, sillä lisämarkkinoinnin avulla myyntiä saadaan oletettavasti lisää ja myynti pystytään vakiinnuttamaan. Tämän työn mukana saatiin yritykseen myös ammatillista näkökulmaa tuotekehitykseen sekä markkinoinnin merkitykseen. Myös ruokalistasuunnittelusta ja hinnoittelusta yrittäjät saavat hyvää ja käyttökelpoista tietoa, jota hyödyntää jatkossa.