Overcoming the Challenges of Outsourcing Accounts Payable : A Service Provider Perspective
Koivumäki, Santtu (2011)
Koivumäki, Santtu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127629
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii ostoreskontran prosessien ulkoistamisliiketoiminnan aloittamiseen liittyviä haasteita. Työn teettäjä on suomalainen taloushallinnan ohjelmistoja tuottava yritys. Viime vuosina yhtiö on pyrkinyt entistä voimakkaammin suuntaamaan fokustaan lisenssimyynnistä kohti palveluliiketoimintaa. Yritys on aikeissa tuoda markkinoille uuden, ostoreskontran operatiivisia palveluja ja prosessiautomaatiota, sisältävän palvelutarjooman. Tämän suunnitellun palvelun operatiiviset toiminteet tulevat sijaitsemaan yrityksen olemassa olevan edullisen työvoiman toimipisteessä. Palvelunhallinta- ja tukifunktiot, sen sijaan, tullaan sijoittamaan paikalliseen liiketoimintayksikköön.
Työn teettejä tarjoaa tällä hetkellä laskujen skannaus- ja tunnistuspalvelua, sekä Software-as-a-Service -sovellusalustapalvelua, mutta tämän lisäksi, yrityksellä ei ole kokemusta ulkoistamispalveluiden tarjoamisesta, pois lukien yksittäiset työntekijät.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmetodi oli laadullinen tapaustutkimus, jossa kahdeksaa henkilöä haastateltiin. Nämä henkilöt omaavat kokemusta ja ammattitaitoa opinnäytetyön relevanteilta aihealueilta, kuten ulkoistus, offshoring, taloushallinnan prosessit ja projektinhallinta. Haastatteluiden tarkoituksena oli tuoda ilmi tyypilliset, suunniteltuun ulkoistustarjoomaan, liittyvät haasteet. Kirjallisuuskatsaus ennen varsinaista tutkimusosuutta auttoi suunnittelemaan tutkimusrakenteen, sekä luomaan haastatteluille teeman. Tutkittu kirjallisuus sisälsi aiheita, kuten ulkoistaminen, projektinhallinta, palvelutransitio ja muutosjohtaminen.
Opinnäytetyön lopputulos tarjoaa yritykselle suosituksia ostoreskontratehtävien ulkoistukseen liittyvien tunnistettujen haasteiden torjumiseen. Suositukset sisältävät sekä yleisiä ulkoistukseen liittyviä linjauksia, että yritysspesifisiä ohjeita transitioprojektin läpivientiin.
Työn teettejä tarjoaa tällä hetkellä laskujen skannaus- ja tunnistuspalvelua, sekä Software-as-a-Service -sovellusalustapalvelua, mutta tämän lisäksi, yrityksellä ei ole kokemusta ulkoistamispalveluiden tarjoamisesta, pois lukien yksittäiset työntekijät.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmetodi oli laadullinen tapaustutkimus, jossa kahdeksaa henkilöä haastateltiin. Nämä henkilöt omaavat kokemusta ja ammattitaitoa opinnäytetyön relevanteilta aihealueilta, kuten ulkoistus, offshoring, taloushallinnan prosessit ja projektinhallinta. Haastatteluiden tarkoituksena oli tuoda ilmi tyypilliset, suunniteltuun ulkoistustarjoomaan, liittyvät haasteet. Kirjallisuuskatsaus ennen varsinaista tutkimusosuutta auttoi suunnittelemaan tutkimusrakenteen, sekä luomaan haastatteluille teeman. Tutkittu kirjallisuus sisälsi aiheita, kuten ulkoistaminen, projektinhallinta, palvelutransitio ja muutosjohtaminen.
Opinnäytetyön lopputulos tarjoaa yritykselle suosituksia ostoreskontratehtävien ulkoistukseen liittyvien tunnistettujen haasteiden torjumiseen. Suositukset sisältävät sekä yleisiä ulkoistukseen liittyviä linjauksia, että yritysspesifisiä ohjeita transitioprojektin läpivientiin.