Työpajan merkitys oppimisessa : "Olen saanut itsevarmuutta, onnistumisen tunteita ja uskon itseeni"
Gardemeister, Anna-Kaarina; Miikki, Pirjo (2011)
Gardemeister, Anna-Kaarina
Miikki, Pirjo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127586
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa olemme tarkastelleet työpajoilla tapahtuvaa tekemällä oppimista sekä työpajaa oppimisympäristönä. Tarkastelunäkökulmana ovat olleet Laptuote- säätiön tekstiilityöpajat. Olemme vertailleet käsitteitä työpajapedagogiikka ja työkoulupedagogiikka. Tavoitteena on ollut selvittää mm. miten taitoja opitaan ja mikä on kädentaitojen merkitys.
Työvalmentajan roolilla on keskeinen asema oppimisen ohjaajana ja työpajojen laajentunut asiakaspiiri on tuonut uusia haasteita työvalmennukseen. Työssämme olemme tarkastelleet erilaisia taitojen oppimismenetelmiä sekä mm. havainnointiin perustuvaa oppimista. Opinnollistaminen on tällä hetkellä työvalmennuksen keskeinen kehittämisen työkalu ja samalla kehitetään pedagogisia toimintatapoja. Hankkeessa olemme kuvailleet myös työvalmennusprosessia Laptuote-säätiössä ja mitä haasteita työpajojen moninaiset asiakkaat tuovat työpajoille.
Kehittämishanketta varten haastattelimme muutamia työvalmentajia ja työpajojen asiakkaita. Haastattelujen avulla halusimme saada omien näkemyksiemme tueksi myös toisten työvalmentajien ja työpajoilla työskentelevien asiakkaiden näkemyksiä työpajoista oppimisympäristönä sekä mitkä olisivat työpajojen mahdollisia kehittämiskohteita. Sekä asiakkaat että työvalmentajat ovat kokeneet tekemällä oppimisen keskeiseksi oppimisen muodoksi. Työpajatyöskentely tukee asiakkaiden itsetuntoa ja työpajoilla opitaan uusia taitoja. Käsillä tekemisellä on merkitystä työpajojen asiakkaille.
Työpajoilla ollaan siirtymässä seuraavaan kehitysvaiheeseen, jossa työpaja voi tarjota vaihtoehtoisen ja yhä monipuolisemman oppimisympäristön. Työvalmentajilta vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän pedagogisia taitoja sekä perehtymistä erilaisten taitojen opetusmenetelmiin. Pajakohtaiset opetussuunnitelmat, työpajakoulu ja lisääntynyt yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa ovat mm. näiden vaatimusten ja pedagogisen kehittämistyön taustalla.
Työvalmentajan roolilla on keskeinen asema oppimisen ohjaajana ja työpajojen laajentunut asiakaspiiri on tuonut uusia haasteita työvalmennukseen. Työssämme olemme tarkastelleet erilaisia taitojen oppimismenetelmiä sekä mm. havainnointiin perustuvaa oppimista. Opinnollistaminen on tällä hetkellä työvalmennuksen keskeinen kehittämisen työkalu ja samalla kehitetään pedagogisia toimintatapoja. Hankkeessa olemme kuvailleet myös työvalmennusprosessia Laptuote-säätiössä ja mitä haasteita työpajojen moninaiset asiakkaat tuovat työpajoille.
Kehittämishanketta varten haastattelimme muutamia työvalmentajia ja työpajojen asiakkaita. Haastattelujen avulla halusimme saada omien näkemyksiemme tueksi myös toisten työvalmentajien ja työpajoilla työskentelevien asiakkaiden näkemyksiä työpajoista oppimisympäristönä sekä mitkä olisivat työpajojen mahdollisia kehittämiskohteita. Sekä asiakkaat että työvalmentajat ovat kokeneet tekemällä oppimisen keskeiseksi oppimisen muodoksi. Työpajatyöskentely tukee asiakkaiden itsetuntoa ja työpajoilla opitaan uusia taitoja. Käsillä tekemisellä on merkitystä työpajojen asiakkaille.
Työpajoilla ollaan siirtymässä seuraavaan kehitysvaiheeseen, jossa työpaja voi tarjota vaihtoehtoisen ja yhä monipuolisemman oppimisympäristön. Työvalmentajilta vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän pedagogisia taitoja sekä perehtymistä erilaisten taitojen opetusmenetelmiin. Pajakohtaiset opetussuunnitelmat, työpajakoulu ja lisääntynyt yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa ovat mm. näiden vaatimusten ja pedagogisen kehittämistyön taustalla.