Pop-Up - Tillfällig användning av tomma utrymmen
Lindqvist, Henrik Gustaf (2011)
Lindqvist, Henrik Gustaf
Yrkeshögskolan Novia
2011
Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127577
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaillee uutta ilmiötä jota käytetään tapahtumatuotannossa, elämysteollisuudessa, elinkeinoelämässä sekä markkinointi tarkoituksiin. Konseptia kutsutaan pop upiksi. Tutkimusmetodina on käytetty tapaustutkimusta. Tutkimuksen kohteena on ollut Lontoossa järjestetty näyttely ja tilapäinen ravintola HEL YES!. Tapahtuma järjestettiin syksyllä 2010 London Design Festivaalin yhteydessä.
Tavoitteena on esitellä pop up -konsepti sekä sen luomat tuotanto mahdollisuudet. Opinnäytetyö kertoo myös mistä käsite on lähtöisin sekä lyhyesti sen taustoista. Pääpainoisesti työ käsittelee tapahtumaa HEL YES! sekä sen tuottamisprosessista ja taustoista. Tarkoitus on luoda kiinnostusta tuotanto muodolle, sekä esitellä konseptin hyödyt ja haitat. Työ esittää myös kysymyksen jatkotutkimusta varten, miten pop up -konseptia voisi hyödyntää tyhjäksi jääneiden tilojen hyötykäytössä.
Tutkimus haastattelee työryhmää, joka oli mukana toteuttamassa HEL YES! tapahtumaa. Halusin haastatteluissani saada selville heidän mielipiteistä koskien pop up konseptia sekä miten he kokivat sen tuotannollisesti. Haastattelut tehtiin tapahtuman jälkeen. Tutkimusta varten haastateltiin projektin taiteellista johtoa, osan työryhmästä sekä tilaajaa.
Tavoitteena on esitellä pop up -konsepti sekä sen luomat tuotanto mahdollisuudet. Opinnäytetyö kertoo myös mistä käsite on lähtöisin sekä lyhyesti sen taustoista. Pääpainoisesti työ käsittelee tapahtumaa HEL YES! sekä sen tuottamisprosessista ja taustoista. Tarkoitus on luoda kiinnostusta tuotanto muodolle, sekä esitellä konseptin hyödyt ja haitat. Työ esittää myös kysymyksen jatkotutkimusta varten, miten pop up -konseptia voisi hyödyntää tyhjäksi jääneiden tilojen hyötykäytössä.
Tutkimus haastattelee työryhmää, joka oli mukana toteuttamassa HEL YES! tapahtumaa. Halusin haastatteluissani saada selville heidän mielipiteistä koskien pop up konseptia sekä miten he kokivat sen tuotannollisesti. Haastattelut tehtiin tapahtuman jälkeen. Tutkimusta varten haastateltiin projektin taiteellista johtoa, osan työryhmästä sekä tilaajaa.