Kokoushotellin business-to-business-markkinointi
Mikkonen, Sanni (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127541
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kokoushotellien markkinointikanavia. Opinnäyte-työn tavoitteena on tutkia markkinointikanavia joiden avulla saavutetaan yritys-asiakkaat. Opinnäytetyössä selvitetään millainen markkinointikanava soveltuu pienelle kokoushotellille parhaiten. Tarkoituksena on valmistaa tuotos josta löytyy tietoa majoitusliikkeen markkinointikanavista sekä suositus kustannustehokkaasta kanavasta toimeksiantajan tarpeisiin.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja toimeksiantajana on yksityinen henkilö. Prosessin tuloksena syntyi tuotos, missä kerrotaan markkinointikanavista. Tuotos on toteutettu kirja-, Internet-, ja artikkelilähteitä tutkimalla sekä oman pohdinnan avulla.
Teoriaosassa käsitellään yritysmatkailua matkustusmuotona, yritysmarkkinoinnin eroja kuluttajamarkkinointiin sekä käsitettä business-to-business. Majoitusliikettä pohditaan mahdollisena kokoustilana ja mitä siltä vaaditaan kokouksien järjestä-miseksi. Yritysmatkailussa majoitusliikkeet ovat tärkeässä osassa, mutta usein pelkästään majoituksen osalta. Teoriassa kuvataan majoitusliike kokonaisvaltaisena yritysmatkailun kohteena jossa tapahtuu sekä majoittuminen että kokoustoiminta. Markkinoinnin teoriassa kerrotaan mikä on markkinointikanava ja mikä on sen tarkoitus. Teoriassa tuodaan esille esimerkkejä markkinointikanavista ja kerrotaan miksi kyseinen kanava sopii matkailuyritykselle.
Tutkimusprosessin aikana selvisi, että pienen yrityksen tärkein markkinointikanava on Internet. Internetissä kannattaa panostaa toimiviin kotisivuihin joista tietoa löytää helposti. Kotisivujen kautta tulisi myös olla mahdollista ottaa yhteyttä yri-tykseen. Pienen yrityksen ei kannata ottaa välikäsiä markkinointiin. Kustannuste-hokkainta on tehdä markkinointi itse suoramyynnin ja henkilökohtaisen myynti-työn avulla.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja toimeksiantajana on yksityinen henkilö. Prosessin tuloksena syntyi tuotos, missä kerrotaan markkinointikanavista. Tuotos on toteutettu kirja-, Internet-, ja artikkelilähteitä tutkimalla sekä oman pohdinnan avulla.
Teoriaosassa käsitellään yritysmatkailua matkustusmuotona, yritysmarkkinoinnin eroja kuluttajamarkkinointiin sekä käsitettä business-to-business. Majoitusliikettä pohditaan mahdollisena kokoustilana ja mitä siltä vaaditaan kokouksien järjestä-miseksi. Yritysmatkailussa majoitusliikkeet ovat tärkeässä osassa, mutta usein pelkästään majoituksen osalta. Teoriassa kuvataan majoitusliike kokonaisvaltaisena yritysmatkailun kohteena jossa tapahtuu sekä majoittuminen että kokoustoiminta. Markkinoinnin teoriassa kerrotaan mikä on markkinointikanava ja mikä on sen tarkoitus. Teoriassa tuodaan esille esimerkkejä markkinointikanavista ja kerrotaan miksi kyseinen kanava sopii matkailuyritykselle.
Tutkimusprosessin aikana selvisi, että pienen yrityksen tärkein markkinointikanava on Internet. Internetissä kannattaa panostaa toimiviin kotisivuihin joista tietoa löytää helposti. Kotisivujen kautta tulisi myös olla mahdollista ottaa yhteyttä yri-tykseen. Pienen yrityksen ei kannata ottaa välikäsiä markkinointiin. Kustannuste-hokkainta on tehdä markkinointi itse suoramyynnin ja henkilökohtaisen myynti-työn avulla.