Rintaliivien verkkokaupan markkinat Suomessa
Haataja, Elisa (2011)
Haataja, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää rintaliivien verkkokaupan markkinoita Suomessa. Työn toimeksiantaja on yksityinen henkilö, Anu Merinen, joka suunnitteli perustavansa verkkokaupan, jossa myydään edullisia, kauniita ja harvinaisenkokoisia rintaliivejä kuluttaja-asiakkaille. Hän halusi tietää, onko liikeidealla menestymismahdollisuuksia tämän hetken markkinatilanteessa. Työn tavoitteena oli löytää mahdollisimman paljon tietoa potentiaalisista asiakkaista ja olemassa olevista markkinoista.
Rintaliivien verkkokaupan markkinoita selvitettiin tekemällä lomakekysely Osaava Nainen-messuilla Turussa perjantaina 29.10.2010. Perusjoukkoon kuului 3400 henkilöä. Otantamenetelmänä käytettiin ryväsotantaa ja kyselyyn vastasi 100 messuvierasta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tulokset analysoitiin käyttämällä korrespondenssianalyysia.
Kyselyn tuloksina voidaan todeta, että rintaliivien verkkokauppa on ajatuksena epäsuosiossa kuluttajien keskuudessa. Vastanneista yli kolmannes ei halua ostaa rintaliivejä verkkokaupasta. Verkkokaupasta ostetuista rintaliiveistä ei myöskään olla valmiita maksamaan yhtä paljon kuin perinteisestä kaupasta ostettaessa. Henkilöt, joiden rintaliivien koko ei ole kovin yleinen, muttei myöskään erittäin harvinainen, ovat potentiaalisimpia rintaliivien verkkokaupan asiakkaita. Vastausten perusteella suurimmaksi esteeksi rintaliivien verkkokaupassa ilmeni tuotteiden sovittamismahdollisuuden puuttuminen ostohetkellä. Ongelmia aiheutti myös oikean koon valinta, palauttamisen vaikeus sekä tottumus ostaa rintaliivejä perinteisestä myymälästä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Anu Merisen liikeidean perustaminen on hyvin riskialtista suppean asiakasmäärän ja useiden kilpailijoiden vuoksi. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että rintaliivit eivät ole sellainen tuote, jota verkkokaupasta halutaan ostaa, vaikka verkkokauppojen suosio on jatkuvassa kasvussa. Siksi olisikin kenties järkevämpää lähteä etsimään muita keinoja, miten vähemmän yleisiä kokoja saataisiin kuluttajille edullisemmilla hinnoilla.
Rintaliivien verkkokaupan markkinoita selvitettiin tekemällä lomakekysely Osaava Nainen-messuilla Turussa perjantaina 29.10.2010. Perusjoukkoon kuului 3400 henkilöä. Otantamenetelmänä käytettiin ryväsotantaa ja kyselyyn vastasi 100 messuvierasta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tulokset analysoitiin käyttämällä korrespondenssianalyysia.
Kyselyn tuloksina voidaan todeta, että rintaliivien verkkokauppa on ajatuksena epäsuosiossa kuluttajien keskuudessa. Vastanneista yli kolmannes ei halua ostaa rintaliivejä verkkokaupasta. Verkkokaupasta ostetuista rintaliiveistä ei myöskään olla valmiita maksamaan yhtä paljon kuin perinteisestä kaupasta ostettaessa. Henkilöt, joiden rintaliivien koko ei ole kovin yleinen, muttei myöskään erittäin harvinainen, ovat potentiaalisimpia rintaliivien verkkokaupan asiakkaita. Vastausten perusteella suurimmaksi esteeksi rintaliivien verkkokaupassa ilmeni tuotteiden sovittamismahdollisuuden puuttuminen ostohetkellä. Ongelmia aiheutti myös oikean koon valinta, palauttamisen vaikeus sekä tottumus ostaa rintaliivejä perinteisestä myymälästä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Anu Merisen liikeidean perustaminen on hyvin riskialtista suppean asiakasmäärän ja useiden kilpailijoiden vuoksi. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että rintaliivit eivät ole sellainen tuote, jota verkkokaupasta halutaan ostaa, vaikka verkkokauppojen suosio on jatkuvassa kasvussa. Siksi olisikin kenties järkevämpää lähteä etsimään muita keinoja, miten vähemmän yleisiä kokoja saataisiin kuluttajille edullisemmilla hinnoilla.