Asiakkaiden ja omaisten kokemuksia Vaasan kaupungin palveluasumisesta
Gullman, Teemu (2010)
Gullman, Teemu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117469
Tiivistelmä
Vanhustenhoito on Suomessa kehittynyt nykyiselleen melko lyhyessä ajassa. Vielä kahdeksankymmentä vuotta sitten vanhukset asuivat vaivaistaloissa muiden itsenäistä toimeentuloa vailla olevien kanssa. Vanhuus käsitettiinkin tuolloin vielä köyhyydeksi jos vanhuksella tai hänen lähisukulaisillaan ei ollut omaisuutta. 1900- luvun kuluessa yhteiskunta alkoi entistä enemmän tukea vanhuksia rahallisesti aineellisen tuen sijaan. Tämä vapautti vanhukset elämään entistä itsenäisempää elämää sekä päättämään itse asioistaan. Vaivaistalot muuttuivat kunnalliskodeiksi ja myöhemmin vanhainkodeiksi. Lisäksi yhteiskunta alkoi panostaa vanhusten kotihoitoon sekä kodinomaiseen asumiseen. 1980- ja 1990- luvulla palveluasumisesta tuli laitoshoidon vaihtoehto. Tulevina vuosikymmeninä Suomen huoltosuhde tulee muuttumaan kuitenkin nykyistä epäedullisemmaksi, jolloin vanhustenhoito on jälleen uuden haasteen edessä.
Tutkimuksessa oli kohteena Vaasan kaupungin palveluasumisen asiakkaiden sekä heidän omaistensa tyytyväisyys. Palveluasumisella tarkoitetaan vanhusten tuettua itsenäistä asumista. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Asiakkaille kysely tehtiin haastatteluna ja omaisille kyselykaavakkeet lähetettiin postitse. Asiakkaille esitettiin 11 kysymystä, joihin vastattiin asteikolla 1−5 sekä 1 avoin kysymys. Omaisille esitettiin 10 kysymystä asteikolla 1−5 sekä 1 avoin kysymys. Kysymykset eivät olleet täsmälleen samat asiakkaille ja omaisille, joten suoraan kyselyjen tuloksia ei voida verrata. Kysymysten aihepiirit sivusivat kuitenkin voimakkaasti toisiaan.
Asiakkaiden osalta vastaukset olivat suhteellisen positiivisia. Vastaajat jakautuivat kuitenkin voimakkaasti kahteen ryhmään: niihin, jotka olivat kaikilta osin tyytyväisiä hoitoon sekä niihin, jotka eivät olleet miltään osin tyytyväisiä. Omaisten vastauksissa hajonta oli suurempaa. Sama vastaaja saattoi arvioida jotkin hoidon osa-alueet erinomaisiksi ja toiset taas ala-arvoisiksi. Kaiken kaikkiaan asiakkaat olivat kuitenkin omaisia tyytyväisempiä palvelun laatuun.
Tutkimuksessa oli kohteena Vaasan kaupungin palveluasumisen asiakkaiden sekä heidän omaistensa tyytyväisyys. Palveluasumisella tarkoitetaan vanhusten tuettua itsenäistä asumista. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Asiakkaille kysely tehtiin haastatteluna ja omaisille kyselykaavakkeet lähetettiin postitse. Asiakkaille esitettiin 11 kysymystä, joihin vastattiin asteikolla 1−5 sekä 1 avoin kysymys. Omaisille esitettiin 10 kysymystä asteikolla 1−5 sekä 1 avoin kysymys. Kysymykset eivät olleet täsmälleen samat asiakkaille ja omaisille, joten suoraan kyselyjen tuloksia ei voida verrata. Kysymysten aihepiirit sivusivat kuitenkin voimakkaasti toisiaan.
Asiakkaiden osalta vastaukset olivat suhteellisen positiivisia. Vastaajat jakautuivat kuitenkin voimakkaasti kahteen ryhmään: niihin, jotka olivat kaikilta osin tyytyväisiä hoitoon sekä niihin, jotka eivät olleet miltään osin tyytyväisiä. Omaisten vastauksissa hajonta oli suurempaa. Sama vastaaja saattoi arvioida jotkin hoidon osa-alueet erinomaisiksi ja toiset taas ala-arvoisiksi. Kaiken kaikkiaan asiakkaat olivat kuitenkin omaisia tyytyväisempiä palvelun laatuun.