Omaisten ja henkilökunnan välinen yhteistyö Linnea Kodissa
Kotkaslahti, Mari (2011)
Kotkaslahti, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117445
Tiivistelmä
Tehostettua palveluasumista järjestetään ympärivuorokautista hoivaa tarvitseville ikääntyville ja pitkäaikaissairaille. Sitä järjestävät kunnat, järjestöt ja yksityiset yrittäjät. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tehostettua palveluasumista järjestävän Linnea Kodin henkilökunnan ja omaisten välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää omaisten näkökulmasta, miten yhteistyö toteutuu omaisten ja henkilökunnan välillä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Linnea Kodin kahden osaston asukkaiden omaisille. Kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Strukturoidut vastaukset käsiteltiin tilastollisin menetelmin SPSS -ohjelmaa apuna käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä. Kysely toteutettiin syksyllä 2010 ja siihen vastasi yhteensä 35 omaista.
Tulosten mukaan Linnea Kodin ilmapiiri on ollut hyvä. Henkilökunta oli omaisten mielestä ystävällistä ja avuliasta. Yhteistyö ei omaisten mielestä ollut riittävää henkilökunnan ja omaisten välillä mutta oli alkuajoista parantunut. Erityisesti lääkärin, omahoitajan ja fysioterapeutin kanssa toteutettavaa yhteistyötä kaivattiin enemmän. Tiedon saannissa omaisilla oli eriäviä mielipiteitä. Osa omaisista koki ettei saa riittävästi tietoa omaisensa tilanteesta. Osa taas kertoi saavansa tarvittavan tiedon käydessään omaistaan tapaamassa. Omaiset kaipasivat enemmän viriketoimintaa asukkaille sekä yhteisiä tapahtumia. He toivoivat myös, että hoitoneuvottelu ja omaistenilta järjestettäisiin useimmin.
Tulosten pohjalta on laadittu yhteydenpitolomake, jossa omaiset saavat esittää oman henkilökohtaisen toiveensa yhteydenpidon suhteen. Hoitoneuvotteluja aletaan pitää useimmin erilaisilla kokoonpanoilla asukkaan ja omaisen tarpeesta riippuen. Omaistenilta järjestetään jokaisella osastolla kaksi kertaa vuodessa. Samanlainen tutkimus tullaan tekemään Linnea Kodissa vuosittain. Kyselyyn tullaan liittämään mahdollisesti myös hoidon ja palvelun laatuun liittyviä kysymyksiä. Näin kyetään seuraamaan yhteistyön kehittymistä sekä asukkaan hoidon laatua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Linnea Kodin kahden osaston asukkaiden omaisille. Kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Strukturoidut vastaukset käsiteltiin tilastollisin menetelmin SPSS -ohjelmaa apuna käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä. Kysely toteutettiin syksyllä 2010 ja siihen vastasi yhteensä 35 omaista.
Tulosten mukaan Linnea Kodin ilmapiiri on ollut hyvä. Henkilökunta oli omaisten mielestä ystävällistä ja avuliasta. Yhteistyö ei omaisten mielestä ollut riittävää henkilökunnan ja omaisten välillä mutta oli alkuajoista parantunut. Erityisesti lääkärin, omahoitajan ja fysioterapeutin kanssa toteutettavaa yhteistyötä kaivattiin enemmän. Tiedon saannissa omaisilla oli eriäviä mielipiteitä. Osa omaisista koki ettei saa riittävästi tietoa omaisensa tilanteesta. Osa taas kertoi saavansa tarvittavan tiedon käydessään omaistaan tapaamassa. Omaiset kaipasivat enemmän viriketoimintaa asukkaille sekä yhteisiä tapahtumia. He toivoivat myös, että hoitoneuvottelu ja omaistenilta järjestettäisiin useimmin.
Tulosten pohjalta on laadittu yhteydenpitolomake, jossa omaiset saavat esittää oman henkilökohtaisen toiveensa yhteydenpidon suhteen. Hoitoneuvotteluja aletaan pitää useimmin erilaisilla kokoonpanoilla asukkaan ja omaisen tarpeesta riippuen. Omaistenilta järjestetään jokaisella osastolla kaksi kertaa vuodessa. Samanlainen tutkimus tullaan tekemään Linnea Kodissa vuosittain. Kyselyyn tullaan liittämään mahdollisesti myös hoidon ja palvelun laatuun liittyviä kysymyksiä. Näin kyetään seuraamaan yhteistyön kehittymistä sekä asukkaan hoidon laatua.