Muodon vuoksi : -Naistenvaatemalliston suunnittelu Tazzia Oy:lle
Koski, Aino-Maija (2011)
Koski, Aino-Maija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117443
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella naistenvaatemallisto Tazzia Oy:n asiakkaille vuoden 2012 kevät- ja kesäsesongille. Työn tavoitteena oli luoda toimiva käyttäjälähtöinen mallisto, joka soveltuu Tazzian tuotantotapoihin ja noudattaa toimeksiantajan yritysarvoja. Työn ohella pohdittiin teolliseen suunnitteluun liittyviä haasteita. Valmiista työstä saadun palautteen myötä pyritään kasvattamaan omaa työelämävalmiutta teollisesti valmistetun muodin suunnittelijana. Opinnäytetyö perustuu tekijän määräaikaiseen työsuhteeseen toimeksiantoyrityksen myymälässä kesällä 2010.
Työ syventyy valmiina olleeseen materiaaliin, joita ovat muistiipanot asiakaspalautteista ja tekijän omat huomiot. Aikaisemmin Tazzialle tehtyä opinnäytetyötä yrityksen tunnettavuudesta tarkastellaan myös. Näiden avulla tarkennetaan tekijän saamia vaikutelmia yrityksestä.
Uutta tarvittavaa tietoa yrityksen tuotantatavoista ja asiakaskäyttäytymisestä tutkitaan teemahaastatteluiden avulla. Työssä haastatellaan Tazzian mallimestaria ja myymäläpäällikköä. Tutkimukseen kuuluu myös tulevista trendeistä ja kulutuskäyttäytymisestä tehdyt ennusteet .
Saatujen tietojen ja tehtyjen havaintojen kautta suunniteltiin mallisto vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Valmis työ on toimeksiantajan hyödynnettävissä
monipuolisen esittelymateriaalin ja pohdintojen kautta.
Työ syventyy valmiina olleeseen materiaaliin, joita ovat muistiipanot asiakaspalautteista ja tekijän omat huomiot. Aikaisemmin Tazzialle tehtyä opinnäytetyötä yrityksen tunnettavuudesta tarkastellaan myös. Näiden avulla tarkennetaan tekijän saamia vaikutelmia yrityksestä.
Uutta tarvittavaa tietoa yrityksen tuotantatavoista ja asiakaskäyttäytymisestä tutkitaan teemahaastatteluiden avulla. Työssä haastatellaan Tazzian mallimestaria ja myymäläpäällikköä. Tutkimukseen kuuluu myös tulevista trendeistä ja kulutuskäyttäytymisestä tehdyt ennusteet .
Saatujen tietojen ja tehtyjen havaintojen kautta suunniteltiin mallisto vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Valmis työ on toimeksiantajan hyödynnettävissä
monipuolisen esittelymateriaalin ja pohdintojen kautta.