Sponsorointiyhteistyö - Case: Fortuna Ry
Hiltunen, Timo (2011)
Hiltunen, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Fortuna Ry:n ja sen yhteistyökumppaneiden välistä sponsorointiyhteistyötä voitaisiin kehittää, sekä miten/millä edellytyksillä Fortuna Ry saisi uusia mahdollisia yhteistyökumppaneita. Fortuna Ry on Orivedellä toimiva jääkiekkoseura. Fortuna voi käyttää tutkimusta hyödykseen tulevaisuudessa varainhankinnassaan ja sponsorointiyhteistyössään omien kumppaneidensa kanssa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla Fortunan yhteistyökumppaniyritysten edustajia. Haastatteluja tehtiin yhteensä 12 yrityksessä, joista kahdeksan teki sponsorointiyhteistyötä Fortunan kanssa. Neljän yrityksen kohdalla ei yhteistyötä vielä haastatteluhetkellä ollut, mutta ne olivat potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Yritykset toimivat pääasiassa Orivedellä ja sen lähiympäristössä. Haastattelut suoritettiin kevättalvella 2011.
Tutkimustulosten perusteella Fortunaan ja sen toimintaan suhtauduttiin myönteisesti. Fortunan tekemä yleishyödyllinen työ koettiin erittäin tärkeäksi Orivedellä. Fortunan kohdalla yhteistyökumppanuussuhteet ovat useasti saaneet alkunsa siellä toimivien ihmisten henkilökohtaisten suhteiden kautta. Kuitenkin Fortunan ja sen yhteistyökumppaneiden välistä yhteistyötä voitaisiin toteuttaa paremmin ja uusia yhteistyökumppaneita saattaisi olla tarjolla.
Erityisesti huomiota vaativia kehitettäviä alueita olivat yhteistyösopimukset ja Fortunan yhteydenpito sponsoroiviin yrityksiin. Sponsorimyynnissä odotettaisiin Fortunan tarjoavan selkeämpiä tuotteita yrityksille. Fortunan edustamat arvot, sekä laadukas juniorityö ovat käyttökelpoisia myyntiargumentteja sponsorisopimusneuvotteluissa ja markkinoinnissa. Huomionarvoista on, että yrityksissä sponsoroinnista päättävien henkilöiden mieltymyksillä on vaikutusta sponsorointikohteen valinnassa. Aktiivisuuden kautta uusia sponsoreita on mahdollista saada lisää. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että Fortunan toiminta on vapaaehtoistyötä ja huolellinen hyvin toteutettu sponsorointiyhteistyö vaatii valtavan määrän työtä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla Fortunan yhteistyökumppaniyritysten edustajia. Haastatteluja tehtiin yhteensä 12 yrityksessä, joista kahdeksan teki sponsorointiyhteistyötä Fortunan kanssa. Neljän yrityksen kohdalla ei yhteistyötä vielä haastatteluhetkellä ollut, mutta ne olivat potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Yritykset toimivat pääasiassa Orivedellä ja sen lähiympäristössä. Haastattelut suoritettiin kevättalvella 2011.
Tutkimustulosten perusteella Fortunaan ja sen toimintaan suhtauduttiin myönteisesti. Fortunan tekemä yleishyödyllinen työ koettiin erittäin tärkeäksi Orivedellä. Fortunan kohdalla yhteistyökumppanuussuhteet ovat useasti saaneet alkunsa siellä toimivien ihmisten henkilökohtaisten suhteiden kautta. Kuitenkin Fortunan ja sen yhteistyökumppaneiden välistä yhteistyötä voitaisiin toteuttaa paremmin ja uusia yhteistyökumppaneita saattaisi olla tarjolla.
Erityisesti huomiota vaativia kehitettäviä alueita olivat yhteistyösopimukset ja Fortunan yhteydenpito sponsoroiviin yrityksiin. Sponsorimyynnissä odotettaisiin Fortunan tarjoavan selkeämpiä tuotteita yrityksille. Fortunan edustamat arvot, sekä laadukas juniorityö ovat käyttökelpoisia myyntiargumentteja sponsorisopimusneuvotteluissa ja markkinoinnissa. Huomionarvoista on, että yrityksissä sponsoroinnista päättävien henkilöiden mieltymyksillä on vaikutusta sponsorointikohteen valinnassa. Aktiivisuuden kautta uusia sponsoreita on mahdollista saada lisää. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että Fortunan toiminta on vapaaehtoistyötä ja huolellinen hyvin toteutettu sponsorointiyhteistyö vaatii valtavan määrän työtä.