Muutosturvaopiskelu Satakunnan ammattikorkeakoulussa : Opiskeluprosessin tukeminen ohjauksen ja opiskelua tukevien materiaalien avulla.
Lamminen, Pia (2011)
Lamminen, Pia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117404
Tiivistelmä
Satakunnan ammattikorkeakouluun (SAMK) on vuosien 2009–2011 aikana tullut useita muutosturvaopiskelijoita, joiden opiskeluprosessi poikkeaa suuresti tutkinto-opiskelijan (ns. normiopiskelijan) opiskeluprosessista. Muutosturvaopiskelijoiden ohjaajana koin tärkeänä pohtia sitä, millaisia haasteita opiskeluprosessin erilaisuus asettaa opiskelijoiden ohjaukseen ja ohjaajan työhön.
Kehittämishankkeessa muutosturvaopiskelua lähestyttiin yksittäisen muutosturvaopiskelijan näkökulmasta. Kehittämishankkeessa ensinnäkin kuvattiin, millaisen aikuisopiskelijaryhmän yksittäiset muutosturvaopiskelijat SAMKissa muodostavat sekä millaisia erityispiirteitä ja reunaehtoja heidän opiskeluprosessiinsa sisältyy. Tavoitteena oli kuvata muutosturvaopiskelijoiden erilaisia opiskeluorientaatioita, opiskelulle asetettuja tavoitteita sekä sitä, miten tavoitteet on saavutettu.
Ohjaajan ajatukset ja uskomukset vaikuttavat hänen tapaansa tehdä työtä, josta syystä kehittämishankkeessa myös pohdittiin ohjaajan toimintaa ohjaavaa käyttöteoriaa. Ohjausprosessia, ohjaajan roolia sekä ohjauksellisia toimintatapoja pohdittiin teoreettiseen tietoon ja käytännön kokemukseen pohjautuen.
Ohjausprosessin tueksi kehittämishankkeessa luotiin muutosturvaopiskelijoille oma opiskelijan opas sekä oma sähköinen tiedonvälityskanava verkko-oppimisympäristö Moodleen. Nämä konkreettiset ohjauksen apuvälineet otettiin myös opiskelijoiden käyttöön.
Kehittämishankkeessa muutosturvaopiskelua lähestyttiin yksittäisen muutosturvaopiskelijan näkökulmasta. Kehittämishankkeessa ensinnäkin kuvattiin, millaisen aikuisopiskelijaryhmän yksittäiset muutosturvaopiskelijat SAMKissa muodostavat sekä millaisia erityispiirteitä ja reunaehtoja heidän opiskeluprosessiinsa sisältyy. Tavoitteena oli kuvata muutosturvaopiskelijoiden erilaisia opiskeluorientaatioita, opiskelulle asetettuja tavoitteita sekä sitä, miten tavoitteet on saavutettu.
Ohjaajan ajatukset ja uskomukset vaikuttavat hänen tapaansa tehdä työtä, josta syystä kehittämishankkeessa myös pohdittiin ohjaajan toimintaa ohjaavaa käyttöteoriaa. Ohjausprosessia, ohjaajan roolia sekä ohjauksellisia toimintatapoja pohdittiin teoreettiseen tietoon ja käytännön kokemukseen pohjautuen.
Ohjausprosessin tueksi kehittämishankkeessa luotiin muutosturvaopiskelijoille oma opiskelijan opas sekä oma sähköinen tiedonvälityskanava verkko-oppimisympäristö Moodleen. Nämä konkreettiset ohjauksen apuvälineet otettiin myös opiskelijoiden käyttöön.