Kuuden hatun menetelmä ajatuksien tuottajana : Menetelmän kokeilu kolmessa organisaatiossa
Wuori, Olli; Marjamäki, Marko; Lehtonen, Olli (2011)
Wuori, Olli
Marjamäki, Marko
Lehtonen, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117380
Tiivistelmä
Edward de Bono on kehittänyt esittelemänsä lateraalisen ajattelun pohjalta kuuden hatun menetelmän. Kuuden hatun menetelmässä näytellään roolia, joita kuvataan eri hatuilla. Kuusi ajattelun hattua edustaa kuutta roolia, joissa ego voi vapautua toimimaan erilaisissa rooleissa, eikä sen tarvitse puolustaa itseään. Ajatuksena on yksinkertaisesti vapautua esittämään jotain muuta kuin yksilön arkiroolin mukaisesti odotettaisiin.
Tämän työn tarkoituksena on kokeilla ja opetella kuuden hatun menetelmän (six thinking hats) käyttöä oppimisen ja ongelmanratkaisun apuvälineenä erilaisissa ympäristöissä. Työhön kuuluu teoriaosa, jossa tarkastellaan kuuden hatun menetelmän perusteita, sen käyttämistä ja menetelmästä saatuja kokemuksia. Pääpaino on kokeilun myötä tapahtuvalla oppimisella ja saatavilla kokemuksilla. Menetelmää kokeillaan kolmessa ympäristössä, joita ovat tutkimuslaitos, ammatti- ja aikuiskoulutuskeskus ja teknillinen yliopisto.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia täydennettynä kyselyllä.Kysely tehtiin lähinnä mielikuvien selventämiseksi osallistuvan havainnoinnin ollessa päämenetelmä.
Havaittiin, että menetelmä toimii, kunhan ensin opitaan sen vaatima uudenlainen aktiivinen työskentelytapa. Paralleelisen ja lateraraalisen ajattelun antamien mahdollisuuksien lisäksi menetelmän etuna on sen pienryhmädynamiikkaa vaimentava vaikutus. Kaikilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ilman että kukaan pääse dominoimaan. Menetelmän onnistuminen vaatii kuitenkin osallistujilta sopeutumista ajatuksia tuottaviin rooleihin ja roolipeliin. Yhteenvetona voidaan sanoa, että kuuden hatun menetelmä on käyttökelpoinen väline, mutta sen kunnollinen käyttöönotto vie aikaa, jotta tarvittava kokemus menetelmästä ja sen käytöstä saadaan.
Tämän työn tarkoituksena on kokeilla ja opetella kuuden hatun menetelmän (six thinking hats) käyttöä oppimisen ja ongelmanratkaisun apuvälineenä erilaisissa ympäristöissä. Työhön kuuluu teoriaosa, jossa tarkastellaan kuuden hatun menetelmän perusteita, sen käyttämistä ja menetelmästä saatuja kokemuksia. Pääpaino on kokeilun myötä tapahtuvalla oppimisella ja saatavilla kokemuksilla. Menetelmää kokeillaan kolmessa ympäristössä, joita ovat tutkimuslaitos, ammatti- ja aikuiskoulutuskeskus ja teknillinen yliopisto.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia täydennettynä kyselyllä.Kysely tehtiin lähinnä mielikuvien selventämiseksi osallistuvan havainnoinnin ollessa päämenetelmä.
Havaittiin, että menetelmä toimii, kunhan ensin opitaan sen vaatima uudenlainen aktiivinen työskentelytapa. Paralleelisen ja lateraraalisen ajattelun antamien mahdollisuuksien lisäksi menetelmän etuna on sen pienryhmädynamiikkaa vaimentava vaikutus. Kaikilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ilman että kukaan pääse dominoimaan. Menetelmän onnistuminen vaatii kuitenkin osallistujilta sopeutumista ajatuksia tuottaviin rooleihin ja roolipeliin. Yhteenvetona voidaan sanoa, että kuuden hatun menetelmä on käyttökelpoinen väline, mutta sen kunnollinen käyttöönotto vie aikaa, jotta tarvittava kokemus menetelmästä ja sen käytöstä saadaan.