Verkkomedian rahoituskeinot : HessunKahvilan kuuntelijakysely
Järvinen, Jussi (2011)
Järvinen, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117344
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuuntelijakyselyn avulla, miten kuuntelijat suhtautuvat erilaisiin rahoitustapoihin podcastingtoiminnassa ja Internet-mediassa. Kuuntelijakysely kes-kittyi suomalaisen podcastin HessunKahvilan kuuntelijakuntaan ja tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää, miten ohjelman eri rahoitustapoja voidaan kehittää ja mitä vaikutuksia niillä voi olla. Kuuntelijatutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kattavasti, miten kuluttaja suhtautuu mainontaan ja sponsorisopimuksiin ohjelmassa ja millä tavalla toteutettuna mainonta on kuuntelijalle mieluisinta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko edellä mainituilla rahoituskeinoilla vaikutusta ohjelman uskottavuuteen ja kuuntelu-kokemukseen. Kysely suoritettiin Google Docs palvelun lomakeohjelman avulla tammi- ja helmikuussa 2011. Kyselyyn pääsi vastaamaan HessunKahvilan Internet-sivuilla olevan linkin kautta. Kyselyä mainostettiin ohjelmassa ja ohjelman sosiaalisen median si-vustoilla, kuten myös ohjelman omilla Internet-sivuilla.
Työn teoreettinen osio käsittelee Internet-mediaa. Käydään läpi eri rahoituskeinot, joita HessunKahvilassa on käytetty ja mitä kuuntelijakyselyssä tutkittiin, sekä niiden käyttö-tavat. Käydään myös läpi mitä podcasting on, mikä on HessunKahvila ja mitä kanavia ohjelmassa käytetään julkaisussa ja mainonnassa. Kuuntelijakysely suoritettiin laadullisena tutkimuksena, mutta se sisältää myös kvantitatiivista aineistoa.
Kyselyssä selvisi HessunKahvilassa käytettyjen rahoitusmuotojen miellyttävyys kuuntelijalle. Sivustolla käytettävien rahoituskeinojen, kuten Google- ja bannerimainoksien eroavuudet olivat lähinnä kohdennettavuus ja siitä syntyvät ajatukset, kuten liika seuranta, toisaalta taas kohdennettu mainonta koettiin mieluisana. Sponsorirahoitteisuus koettiin pääosin hyvänä vaihtoehtona rahoittaa toimintaa, sekä käsiteltiin sen brändin rakentamismahdollisuutta. Mainontaa videofeedissä pidettiin pääosin rasitteena, mikäli mainoksia pakotettiin katsomaan usein ja ne olivat pitkiä. Ohjelmatuotannon rahoittaminen erilaisin keinoin kuitenkin hyväksyttiin osana laadukkaan tuotannon mahdollistamista. Kysely osoitti, että ohjelmassa vapaamuotoisesti luettu mainostauko ja lyhyet videomainokset, sekä sponsorointi ovat toimivia ratkaisuja ja niihin tulee keskittyä, sekä panostaa niiden toimivuuteen ja ulkoasuun.
Työn teoreettinen osio käsittelee Internet-mediaa. Käydään läpi eri rahoituskeinot, joita HessunKahvilassa on käytetty ja mitä kuuntelijakyselyssä tutkittiin, sekä niiden käyttö-tavat. Käydään myös läpi mitä podcasting on, mikä on HessunKahvila ja mitä kanavia ohjelmassa käytetään julkaisussa ja mainonnassa. Kuuntelijakysely suoritettiin laadullisena tutkimuksena, mutta se sisältää myös kvantitatiivista aineistoa.
Kyselyssä selvisi HessunKahvilassa käytettyjen rahoitusmuotojen miellyttävyys kuuntelijalle. Sivustolla käytettävien rahoituskeinojen, kuten Google- ja bannerimainoksien eroavuudet olivat lähinnä kohdennettavuus ja siitä syntyvät ajatukset, kuten liika seuranta, toisaalta taas kohdennettu mainonta koettiin mieluisana. Sponsorirahoitteisuus koettiin pääosin hyvänä vaihtoehtona rahoittaa toimintaa, sekä käsiteltiin sen brändin rakentamismahdollisuutta. Mainontaa videofeedissä pidettiin pääosin rasitteena, mikäli mainoksia pakotettiin katsomaan usein ja ne olivat pitkiä. Ohjelmatuotannon rahoittaminen erilaisin keinoin kuitenkin hyväksyttiin osana laadukkaan tuotannon mahdollistamista. Kysely osoitti, että ohjelmassa vapaamuotoisesti luettu mainostauko ja lyhyet videomainokset, sekä sponsorointi ovat toimivia ratkaisuja ja niihin tulee keskittyä, sekä panostaa niiden toimivuuteen ja ulkoasuun.