Ravitsemuskampanja työaikaisen ruokailun kehittämiseksi Atrian Suomi Oy:n henkilöstöravintoloille
Salmela, Sami (2011)
Salmela, Sami
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa ravitsemuskampanja Atria Suomi Oy:n henkilöstöravintoloille edistämään työaikaisen ruokailun terveellisyyttä. Kampanjalla tehostettiin kevyiden annosten markkinointia ja menekinedistämistä. Toimeksianto kampanjalle tuli Atrian henkilöstöravintoloilta ja Atrialla toimivien painonhallintaryhmien toivomuksista. Aiempia asiakastyytyväisyysmittauksien tuloksia käytettiin apuna suunnittelutyössä.
Kampanja suunniteltiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Materiaalien suunnittelussa apuna käytettiin Suomalaisia ravitsemussuosituksia (2005) sekä erilaisia joukkoruokailuun ja työaikaiseen ruokailuun liittyviä suosituksia. Yleisesti perehdyttiin myös työaikaiseen ruokailuun, sen tämänhetkiseen tilaan sekä kehittämiseen. Työterveyshuollon näkökulmaa saatiin haastattelemalla Atrian työterveyshoitajaa Tarita Hirvijärveä.
Ravitsemuskampanjan suunnittelun päätavoite oli terveyden edistäminen talossa käytettäviä medioita hyödyntämällä. Kampanjamateriaaleissa esiteltiin energiara-vintoaineita, lautasmallia sekä erilaisia ravintoaineita, kuten suola ja sokeri, ja niiden vaikutuksia terveyteen. Kevyistä annoksista tehtiin malliannoskuvauksia, joihin mukaan laskettiin energiamäärät. Välipaloista laskettiin energiamääriä ja havainnoimisen helpottamiseksi laskelmia kulutuksesta erilaisten urheilusuoritusten avulla. Materiaalia esiteltiin henkilöstöravintoloiden ruokasaleissa, Atrian Atrium -internetsivuilla, info-tv:ssä sekä Wilhelmi -henkilöstölehdessä. Kampanja toteutettiin syksyllä 2010.
Kampanjan onnistumista mitattiin kvantitatiivisella tutkimuksella, jossa kyselyn avulla selvitettiin tyytyväisyyttä kampanjaan, sekä tyytyväisyyttä kevyiden keittojen tarjontaan. Palaute oli pääosin positiivista, ja tämäntyyppiset kampanjat olisivat myös vastaisuudessa tervetulleita. Yleisin kommentti oli kuitenkin, etteivät materi-aalit olleet tarpeeksi hyvin esillä. Keittotarjontaan oltiin päällisin puolin tyytyväisiä, mutta ehdotuksia parannuksia varten saatiin runsaasti.
Kampanja suunniteltiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Materiaalien suunnittelussa apuna käytettiin Suomalaisia ravitsemussuosituksia (2005) sekä erilaisia joukkoruokailuun ja työaikaiseen ruokailuun liittyviä suosituksia. Yleisesti perehdyttiin myös työaikaiseen ruokailuun, sen tämänhetkiseen tilaan sekä kehittämiseen. Työterveyshuollon näkökulmaa saatiin haastattelemalla Atrian työterveyshoitajaa Tarita Hirvijärveä.
Ravitsemuskampanjan suunnittelun päätavoite oli terveyden edistäminen talossa käytettäviä medioita hyödyntämällä. Kampanjamateriaaleissa esiteltiin energiara-vintoaineita, lautasmallia sekä erilaisia ravintoaineita, kuten suola ja sokeri, ja niiden vaikutuksia terveyteen. Kevyistä annoksista tehtiin malliannoskuvauksia, joihin mukaan laskettiin energiamäärät. Välipaloista laskettiin energiamääriä ja havainnoimisen helpottamiseksi laskelmia kulutuksesta erilaisten urheilusuoritusten avulla. Materiaalia esiteltiin henkilöstöravintoloiden ruokasaleissa, Atrian Atrium -internetsivuilla, info-tv:ssä sekä Wilhelmi -henkilöstölehdessä. Kampanja toteutettiin syksyllä 2010.
Kampanjan onnistumista mitattiin kvantitatiivisella tutkimuksella, jossa kyselyn avulla selvitettiin tyytyväisyyttä kampanjaan, sekä tyytyväisyyttä kevyiden keittojen tarjontaan. Palaute oli pääosin positiivista, ja tämäntyyppiset kampanjat olisivat myös vastaisuudessa tervetulleita. Yleisin kommentti oli kuitenkin, etteivät materi-aalit olleet tarpeeksi hyvin esillä. Keittotarjontaan oltiin päällisin puolin tyytyväisiä, mutta ehdotuksia parannuksia varten saatiin runsaasti.