Brändin rakentaminen : oluen ostajien mielikuvat
Helminen, Joni (2011)
Helminen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeinen idea sai alkunsa Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimesta. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitä tarkoittaa brändin rakentaminen ja mitkä ovat rakentamisen eri vaiheet. Lisäksi opinnäytetyö kertoo oluen ostajien mielikuvista. Pohdin myös, miten suuret suomalaiset olutbrändit ovat saavuttaneet suosionsa kuluttajien keskuudessa ja miten Laitilan Wirvoitusjuomatehdas pystyisi saavuttamaan tulevaisuudessa vastaavanlaisen suosion.
Yhtenä osana opinnäytetyössä käsitellään kuluttajakyselyä, joka toteutettiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimesta heidän Kukko – tuoteryhmästään. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin Turussa, Tampereentien Prismassa. Kysely jakautui kahteen eri osa-alueeseen: ensimmäinen osa keskittyi ainoastaan Kukko-oluen ostajiin ja toinen sellaisiin kuluttajiin, jotka ostivat jotain muuta kuin Kukko-olutta. Vastauksia opinnäytetyöhön ja erityisesti kuluttajatutkimukseen haettiin haastattelemalla eri ihmisiä.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu brändikirjoihin, kuten Laakson Brändit kilpailuetuna, Juslénin Netti mullistaa markkinoinnin ja Lindberg-Repon Asiakkaan ja brändin vuorovaikutus. Lisäksi käytin lähteinä erilaisten panimojen kotisivuja ja heidän tietojansa.
Yhtenä osana opinnäytetyössä käsitellään kuluttajakyselyä, joka toteutettiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimesta heidän Kukko – tuoteryhmästään. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin Turussa, Tampereentien Prismassa. Kysely jakautui kahteen eri osa-alueeseen: ensimmäinen osa keskittyi ainoastaan Kukko-oluen ostajiin ja toinen sellaisiin kuluttajiin, jotka ostivat jotain muuta kuin Kukko-olutta. Vastauksia opinnäytetyöhön ja erityisesti kuluttajatutkimukseen haettiin haastattelemalla eri ihmisiä.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu brändikirjoihin, kuten Laakson Brändit kilpailuetuna, Juslénin Netti mullistaa markkinoinnin ja Lindberg-Repon Asiakkaan ja brändin vuorovaikutus. Lisäksi käytin lähteinä erilaisten panimojen kotisivuja ja heidän tietojansa.